Skip to main content

کیا آپ کا بچہ کند ذہن ہے؟ جانیے لرننگ سٹائلز کے بارے میں!

کیا آپ کا بچہ کند ذہن ہے؟

جانیے لرننگ سٹائلز کے بارے میں!



بچوں کے کم یا زیادہ ذہین ہونے کا تعلق ان کے والدین کی تعلیمی قابلیت یا ان کی پیدائش سے بالکل نہیں ہے جب تک بچہ پیدائشی طور پر کسی ایسی بیماری کا شکار نہ ہو جس کی وجہ سے سیکھنے کے عمل پر منفی اثر پڑ سکتا ہو۔



پھر کچھ بچے تدریسی عمل کے دوران کیوں جلدی سیکھ جاتے ہیں جبکہ کچھ کو وہی سبق سیکھنے یا یاد کرنے میں مشکلات کا سامنا کرنا پڑتا ہے؟



 اس سوال کا تعلق تعلیمی نفسیات سے ہے جو ایک باقاعدہ سائنس ہے اور اساتذہ کے ہر تعلیمی اور تربیتی نصاب میں اس پر باقاعدہ بات ہوتی ہے۔



تعلیمی نفسیات کے مطابق بر بچے کا لرننگ اسٹائل دوسرے سے مختلف ہوتا ہے۔ ہمارے تعلیمی نظام کا ایک مسلہ یہ بھی ہے کہ اساتذہ ان الگ الگ لرننگ اسٹائلز سے واقف نہ ہونے یا دوران تدریس ان کا خیال نہ رکھنے کی وجہ سے سب بچوں کو ایک ہی طریقے سے پڑھانا شروع کر دیتے ہیں۔ جس کی وجہ سے کچھ بچوں کو بات سمجھ میں آجاتی ہے جبکہ کچھ اسے سمجھنے سے قاصر رہتے ہیں۔ اس طرح بچوں کو ذہین یا کند ذہن لیبل کر دیا جاتا ہے۔ اصل صورت حال اس سے بہت مختلف ہے۔ اس کے لیے یہ سمجھنا ہوگا کہ لرننگ اسٹائلز کیا ہیں اور یہ ہمارے سیکھنے کے عمل پر کس طرح اثر انداز ہوتے ہیں۔



ہم سب سیکھنے کے عمل کے دوران اپنے مختلف حواس کو استعمال کرتے ہیں اور ان حواس سے حاصل شدہ انفارمیشن کو دماغ میں پراسس کرنے کے بعد انہیں مفید معلومات میں تبدیل کرکے ذخیرہ کر لیتے ہیں۔ گویا سیکھنے کا عمل سب سے پہلے ان حواس کے استعمال سے شروع ہوتا ہے جن کے ذریعے ہم انفارمیشن حاصل کرتے ہیں۔



انفارمیشن حاصل کرنے کے لئے آپ اپنے حواس خمسہ میں سے کون سی حس پر زیادہ انحصار کرتے ہیں، اسی سے آپ کا مخصوص لرننگ اسٹائل وجود میں آتا ہے۔ اگر ان لرننگ اسٹائلز کو پہچان کر تدریسی عمل کے دوران ان کا خیال رکھا جائے تو کوئی وجہ نہیں کہ کوئی بچہ سیکھنے سے محروم رہ جائے۔​​



تحقیق کے مطابق بڑے بڑے لرننگ اسٹائلز تین ہیں۔ ان تین​​وں کو ملا کر ایک لفظ سے ظاہر کیا جاتا ہے جسے VAK کہا جاتا ہے۔ تفصیل نیچے۔



۱- وی کا مطلب ہے ویژول (Visual) یعنی یہ لرننگ اسٹائل رکھنے والے بچے سیکھنے کے لئے اپنی دیکھنے کی حس پر زیادہ انحصار کرتے ہیں اور یہ اسی وقت زیادہ سیکھتے ہیں جب تدریسی مواد میں تصویریں، نقشے، گراف، اور ٹیبل وغیرہ زیادہ شامل ہوں۔

 

۲- اے کا مطلب ہے آڈیٹوری (Auditory) یعنی یہ لرننگ اسٹائل رکھنے والے بچے سیکھنے کے لئے اپنی دوسری حسیات کے مقابلے میں سننے کی حس پر زیادہ انحصار کرتے ہیں اور اس وقت بہتر طریقے سے سیکھتے ہیں جب تدریسی مواد میں لکچر، آڈیو کیسٹس، قصے کہانیاں وغیرہ زیادہ شامل ہوں جن کو بچے سن کر سمجھ سکیں اور پھر اپنے دماغ میں ان سے مناسب تصویریں بنا سکیں۔



۳- کے کا مطلب ہے کائینس تھیٹیک  (Kinesthetic) یعنی یہ لرننگ اسٹائل رکھنے والے بچے دیکھنے اور سننے کی بجائے محسوس کرنے اور ہاتھ پاؤں کی حرکت سے سیکھنے کو ترجیح دیتے ہیں۔ ان کو سکھانے کا بہترین انداز ان کو عملی سرگرمیوں میں مصروف کرنا ہے۔ آپ کو بھی اپنے بچپن میں ٹیبلز یا پیراگراف یاد کرنے کے لیے پڑھنے کے دوران کمرے میں بار بار چکر لگانا یاد ہوگا۔



ضروری نہیں کہ ایک بچے کا صرف ایک مخصوص لرننگ اسٹائل ہی ہو، لیکن پھر بھی ہر بچے کے لرننگ اسٹائل میں ان تینوں میں سے کوئی ایک لرننگ اسٹائل غالب ہوگا۔ اب سوال یہ ہے کہ درسی مواد اور طریقہ تدریس کو کس طرح سے ترتیب دیا جائے کہ ان میں ان تینوں لرننگ اسٹائلز کو ایڈریس کرنے کی گنجائش اور صلاحیت موجود ہو۔



اس سوال کا جواب یہ ہے کہ پہلے تو نصاب بنانے والوں کو اس کی تربیت دی جائے کہ وہ مختلف لرننگ اسٹائلز کو پہچان کر ان کی بنیاد پر درسی کتابیں اور دیگر مواد مرتب کرسکیں۔



اس کے بعد اساتذہ کی تربیت کا اہتمام کیا جائے تاکہ وہ پڑھانے کے دوران ان تین الگ الگ لرننگ اسٹائلز رکھنے والے بچوں کو ساتھ لے کر چلیں اور تدریسی عمل کے دوران کسی ایک لرننگ اسٹائل پر بھروسہ نہ کریں۔ اگر اساتذہ کی مناسب تربیت ہو اور وہ ان مختلف لرننگ اسٹائلز کو ذہن میں رکھتے ہوئے پڑھائیں تو کسی بچے پر ذہین یا کند ذہن کا لیبل چسپاں کرنے کی ضرورت نہیں پڑے گی۔



یہ کیسے پتہ چلے گا کہ کس بچے کا لرننگ سٹائل کیا ہے؟



انٹرنیٹ پر بہت سے ایسے ٹیسٹ موجود ہیں جن سے آپ اپنا، یا کسی اور کا بھی لرننگ سٹائل معلوم کرسکتے ہیں۔ لیکن کیا موثر تدریس کے لئے ہر بچے کا لرننگ سٹائل معلوم ہونا ضروری ہے؟ اگر ہو، تو بہت اچھا ہے۔ اور اگر نہ بھی ہو تو کم از کم  درسی مواد کی تشکیل اور عمل تدریس کے دوران اس حقیقت کو پیشِ نظر رکھا جائے کہ سارے بچوں کا لرننگ سٹائل ایک سا نہیں ہوتا اس لیے تدریس کے دوران ایک ہی موضوع کو ایک سے زیادہ طریقوں سے واضح کیا جائے۔ مثلاً، کسی بھی موضوع پر ایک مختصر لیکچر، پھر سوال جواب، پھر ایک مشق، ایک عدد جسمانی فعالیت جس میں بچے اس موضوع کا عملی اطلاق سیکھ سکیں۔ اگر ان طریقوں کو تدریس کے دوران استعمال کیا جائے تو سارے بچے اپنے اپنے لرننگ سٹائل کے مطابق موضوع کو سمجھ لیں گے۔



(لرننگ اسٹائلز کے حوالے سے  ان معلومات کا اطلاق صرف بچوں پر ہی نہیں، بڑوں پر بھی ہوتا ہے۔)



 اس کے ساتھ ساتھ ڈیوڈ کولب کے چار لرننگ اسٹائلز، اور ملٹیپل انٹیلی جینسز کا نظریہ بھی بچوں کی تعلیمی نفسیات کو سمجھنے میں معاون ثابت ہو سکتا ہے۔ آئندہ اپنے یا کسی اور کے بچے کو کند ذہن لیبل کرنے سے پہلے یہ سوال ضرور اٹھائیں کہ کیا ان کے اساتذہ نے تدریسی عمل کے دوران ان کے مخصوص لرننگ سٹائل کو ایڈریس کیا ہے یا نہیں؟



جن والدین یا اساتذہ کو اپنے  بچوں کے کند ذہن ہونے کے بارے میں شکایت ہو، انہیں لرننگ اسٹائلز کے بارے میں مزید جاننا چاہیے:

Source: received through WhatsApp message

Popular posts from this blog

Mothers have a great role to play in shaping the characters and morals of nations:

 * *Two incidents about the loss of a pencil!* *The first case of the missing pencil:* One robber says: Once, when I was in 4th class, I lost my pencil. When I came home I told my mother about it, as a punishment she hit me and scolded me. She called me stupid, irresponsible and much more. As a result of my mother's harsh behaviour, I made up my mind that I would not go to my mother empty-handed, so I decided to steal the pencils of my classmates. The next day, I made a plan and I didn't stop stealing one or two pencils but stole the pencils of all my class fellows. At first, I used to be afraid, but with time I got confident and more fearless. After doing so for a month, I lost the thrill. Then, I decided to go to the next class. I went from one class to another, and finally I went to the school principal's room.  It was a year of practical experience in which I learned to steal both theoretically and practically and then I became a professional bandit. *The second case o

Kind words from Quran and Hadith- part 2:

1. Jo shakhs koi buri sifaarish karta hai use us buraai se hissa (gunnah) milta hai aur Allah har cheez par nazar rakhne waala hai. (Sura-e-Nisa: 85) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 2. Tum mein behtareen shakhs woh hai jis se log bhalaai ki ummeed karein aur us ke shar se mehfooz hon. (Tirmizi: 2263) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 3. Tum mein bad tareen shakhs woh hai jis se log bhalaai ki ummeed na karein aur us ke shar se mehfooz na hon. (Tirmizi: 2263) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 4. Jo jawaan bhi kisi boodhe shakhs ki us ke budhaape ki wajah se izzat karta hai, to Allah Ta'ala us jawaan ke budhaape ke waqt kisi aise shakhs ko mutayyan kar deta hai jo us ki izzat karta hai. (Tirmizi: 2022) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 5. Tum apne kisi bhai se jhagda na karo aur na us se mazaaq karo (jis se us ko takleef ho) aur us se aisa waada na karo jis ko poora na kar sako. (Tirmizi: 1995) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 6. Aapas mein ek doosre ka maal na haq tareeqon se na khaao. (Sura-e-Baqarah: 188) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 7. Jo banda ki

Read the articles in the light of Quran and Hadith- related to Prophet Mohammed (s.a.w), Taqwa, Tauheed, parents, children, family life etc (Links 2)

- Click the heading which you want to read more: a.  Understanding Islam b.  Quran and Hadith c.  Tauheed d.  Love towards Prophet Mohammed (s.a.w) e.  Teachings of Prophet (s.a.w) f.  Duas g.  Taqwa h.  Child is an innocent gift i.  Education j.  Respect towards each other k.  Respect your parents l.  An attitude m.  Family n.  Istigfar o.  Learning Quran p.  Ramzan q.  Sadqa r.  Dawat o Tableeg

Read the articles in the light of Quran and Hadith- related to Prophet Mohammed (s.a.w), Taqwa, Tauheed, parents, children, family life etc- (Links 1)

- Click the heading which you want to read more: a.  Understanding Islam b.  Quran and Hadith c.  Tauheed d.  Love towards Prophet Mohammed (s.a.w) e.  Teachings of Prophet (s.a.w) f.  Duas g.  Taqwa h.  Child is an innocent gift i.  Education j.  Respect towards each other k.  Respect your parents l.  An attitude m.  Family n.  Istigfar o.  Learning Quran p.  Ramzan q.  Sadqa r.  Dawat o Tableeg

'Hauna' word's use in Quran:

- There is a preschooling curriculum which is named as 'Hauna'. This word is taken from Holy Qur'an.  Below is a brief explaination about meaning of the word 'Hauna'. Hauna can be understood as 'Humble', 'Humility' 'Gentle'. Quote from the Holy Qur'an: Al-Furqaan (25:63) وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا wa 'ibādur-raḥmānillażīna yamsyụna 'alal-arḍi haunaw wa iżā khāṭabahumul-jāhilụna qālụ salāmā اور خدا کے بندے تو وہ ہیں جو زمین پر آہستگی سے چلتے ہیں اور جب جاہل لوگ ان سے (جاہلانہ) گفتگو کرتے ہیں تو سلام کہتے ہیں English Translation: (25:63) The true servants of the Merciful One are those 78  who walk on the earth gently 79  and when the foolish ones address them, they simply say: "Peace to you"; 80 English Tafsir: Follow the number order mentioned in above translation, 78, 79,80. 78. That is, though all human beings are by birth t

Dr. Salaam Musheer - An institution-builder, he was a beacon of light for scores of social workers.

 - Dr. Salaam Musheer, noted social worker and former professor of the Bishop Cotton Women’s College in Bengaluru died this morning (May 3, 2021) after a short tenure in a hospital. He died of Covid. He was 68. He leaves behind his wife, two sons and a daughter. Millat Institutions at Kolar An institution builder, Dr. Musheer set up ‘Buzurgon Ka Ghar’ (Home for the Aged) and ‘Apna Ghar’ (a home for the children) in Kolar almost thirty years ago. He also set up Millat group of institutions in Kolar which comprise a High School, a PU college and a Degree college. He founded “Ashiyana: The Home for Children”, in Lakshmi Layout on Bannerghatta Road in Bengaluru nearly 25 years ago. It is a facility patterned after SoS village where four to five kids are assigned to a female caretaker. The building of the Ashiyana Home was dedicated in the name of Janab Ibrahim Khalilullah Khan, a leading light of the Al-Ameen Educational Society.  Apna Ghar/Millat campus entrance Lush green large kolar cam

May this Eid be a time for spiritual renewal, strengthened bonds:

 ##  Eid Mubarak: A Time for Reflection, Commitment, Sacrifice, and Humility Eid al-Fitr, a joyous celebration marking the end of Ramadan, is more than just exchanging gifts and feasting with family. It's a culmination of a month dedicated to self-improvement, a chance to reflect on the past, recommit to our values, and carry the lessons learned into the future.  1.  **Reflection: A Look Back on Ramadan** Eid is a time to appreciate the sacrifices made during Ramadan. We fasted, prayed, and practiced charity, all while confronting our weaknesses and strengthening our connection with Almighty. During Eid celebrations, let's take a moment to reflect on this journey. What did we learn about ourselves? How can we maintain the spiritual momentum gained in Ramadan? 2. **Commitment: Renewing Our Vows** Eid is a powerful reminder of the importance of commitment. We committed to fasting and prayer during Ramadan, and now we recommit to living a life guided by Islamic principles through

1001 inventions and facts from Muslim Civilization:

- Bundled with fascinating facts, 1001 Inventions & Awesome Facts from Muslim Civilization reveals ancient inventions, discoveries, and ideas that have shaped how we live today. From familiar mind games to intriguing mosaic-patterned bowls etc etc. Click this line to view the Inventions: About this document: The book is based on the belief that humankind can best move forward when people from all countries, cultures, and spiritual views work together. You may want to present the entire book to your whole class; you may use it for interstitial teaching, between subjects or in open time slots; you might have a few copies in your classroom for students to explore when they’ve completed other assignments either individually or in small groups. Source: the above document is collected through whatsapp forward.

May this Eid bring us joys unlimited. Grab the present minute and be happy:

 - The biggest teaching of Eid ul Adha is the  eradication of selfishness from us, and instilling of selflessness in us. May your life be decorated with the teachings of Eid ul Adha today and always!   Grab the present minute and be happy. Because very little is needed to make a happy life, it's all within ourselves and our way of thinking. May this Eid bring us joys unlimited, may all our wishes come true on this holy day, and may all of our families be blessed by the grace of Allah . Click here to read 300+ articles on Faith: Eid-ul-Adha is the Eid of sacrifice And the commitment to Allah's orders, May Allah bless us with the same in all circles of life, And help all amongst us, who are helpless, worried, and waiting for His Rehmat. Image Source: https://www.islamicillumination.com/blog/how-to-get-started-with-islamic-art-and-islamic-patterns Wishing you positivity and good health in abundance on this holy festival of Bakrid. May this Mubarak occasion illuminate your hea

They are your children, Amanah from Allah:

*They are your children*              🧕👲 They are not burdens, they are not your mistake, they are not your headache, they are not your empty dirt bags in which you throw your stress, negativity, rage and anger into. They are not your financial difficulties, they are not your delicate toys to break emotionally, physically and mentally. They are not your weakling to walk all over and disrespect. They are not your verbal diarrhea sink to spew curses, insults and ridicule into. They are not your bad deeds coming back to haunt you. They are not the reason to live in an abusive marriage. They are not puppets to be controlled at all times. They are not your second chance to try and live your unfulfilling life, your shattered dreams and your broken aspirations through them. They are not your enemy, your competitor, your despair, your hurdle, your set back and your full stop. They are not the reason you stop perusing your dreams, hobbies and interests. They are not their nanny