Skip to main content

کیا آپ کا بچہ کند ذہن ہے؟ جانیے لرننگ سٹائلز کے بارے میں!

کیا آپ کا بچہ کند ذہن ہے؟

جانیے لرننگ سٹائلز کے بارے میں!



بچوں کے کم یا زیادہ ذہین ہونے کا تعلق ان کے والدین کی تعلیمی قابلیت یا ان کی پیدائش سے بالکل نہیں ہے جب تک بچہ پیدائشی طور پر کسی ایسی بیماری کا شکار نہ ہو جس کی وجہ سے سیکھنے کے عمل پر منفی اثر پڑ سکتا ہو۔



پھر کچھ بچے تدریسی عمل کے دوران کیوں جلدی سیکھ جاتے ہیں جبکہ کچھ کو وہی سبق سیکھنے یا یاد کرنے میں مشکلات کا سامنا کرنا پڑتا ہے؟



 اس سوال کا تعلق تعلیمی نفسیات سے ہے جو ایک باقاعدہ سائنس ہے اور اساتذہ کے ہر تعلیمی اور تربیتی نصاب میں اس پر باقاعدہ بات ہوتی ہے۔



تعلیمی نفسیات کے مطابق بر بچے کا لرننگ اسٹائل دوسرے سے مختلف ہوتا ہے۔ ہمارے تعلیمی نظام کا ایک مسلہ یہ بھی ہے کہ اساتذہ ان الگ الگ لرننگ اسٹائلز سے واقف نہ ہونے یا دوران تدریس ان کا خیال نہ رکھنے کی وجہ سے سب بچوں کو ایک ہی طریقے سے پڑھانا شروع کر دیتے ہیں۔ جس کی وجہ سے کچھ بچوں کو بات سمجھ میں آجاتی ہے جبکہ کچھ اسے سمجھنے سے قاصر رہتے ہیں۔ اس طرح بچوں کو ذہین یا کند ذہن لیبل کر دیا جاتا ہے۔ اصل صورت حال اس سے بہت مختلف ہے۔ اس کے لیے یہ سمجھنا ہوگا کہ لرننگ اسٹائلز کیا ہیں اور یہ ہمارے سیکھنے کے عمل پر کس طرح اثر انداز ہوتے ہیں۔



ہم سب سیکھنے کے عمل کے دوران اپنے مختلف حواس کو استعمال کرتے ہیں اور ان حواس سے حاصل شدہ انفارمیشن کو دماغ میں پراسس کرنے کے بعد انہیں مفید معلومات میں تبدیل کرکے ذخیرہ کر لیتے ہیں۔ گویا سیکھنے کا عمل سب سے پہلے ان حواس کے استعمال سے شروع ہوتا ہے جن کے ذریعے ہم انفارمیشن حاصل کرتے ہیں۔



انفارمیشن حاصل کرنے کے لئے آپ اپنے حواس خمسہ میں سے کون سی حس پر زیادہ انحصار کرتے ہیں، اسی سے آپ کا مخصوص لرننگ اسٹائل وجود میں آتا ہے۔ اگر ان لرننگ اسٹائلز کو پہچان کر تدریسی عمل کے دوران ان کا خیال رکھا جائے تو کوئی وجہ نہیں کہ کوئی بچہ سیکھنے سے محروم رہ جائے۔​​



تحقیق کے مطابق بڑے بڑے لرننگ اسٹائلز تین ہیں۔ ان تین​​وں کو ملا کر ایک لفظ سے ظاہر کیا جاتا ہے جسے VAK کہا جاتا ہے۔ تفصیل نیچے۔



۱- وی کا مطلب ہے ویژول (Visual) یعنی یہ لرننگ اسٹائل رکھنے والے بچے سیکھنے کے لئے اپنی دیکھنے کی حس پر زیادہ انحصار کرتے ہیں اور یہ اسی وقت زیادہ سیکھتے ہیں جب تدریسی مواد میں تصویریں، نقشے، گراف، اور ٹیبل وغیرہ زیادہ شامل ہوں۔

 

۲- اے کا مطلب ہے آڈیٹوری (Auditory) یعنی یہ لرننگ اسٹائل رکھنے والے بچے سیکھنے کے لئے اپنی دوسری حسیات کے مقابلے میں سننے کی حس پر زیادہ انحصار کرتے ہیں اور اس وقت بہتر طریقے سے سیکھتے ہیں جب تدریسی مواد میں لکچر، آڈیو کیسٹس، قصے کہانیاں وغیرہ زیادہ شامل ہوں جن کو بچے سن کر سمجھ سکیں اور پھر اپنے دماغ میں ان سے مناسب تصویریں بنا سکیں۔



۳- کے کا مطلب ہے کائینس تھیٹیک  (Kinesthetic) یعنی یہ لرننگ اسٹائل رکھنے والے بچے دیکھنے اور سننے کی بجائے محسوس کرنے اور ہاتھ پاؤں کی حرکت سے سیکھنے کو ترجیح دیتے ہیں۔ ان کو سکھانے کا بہترین انداز ان کو عملی سرگرمیوں میں مصروف کرنا ہے۔ آپ کو بھی اپنے بچپن میں ٹیبلز یا پیراگراف یاد کرنے کے لیے پڑھنے کے دوران کمرے میں بار بار چکر لگانا یاد ہوگا۔



ضروری نہیں کہ ایک بچے کا صرف ایک مخصوص لرننگ اسٹائل ہی ہو، لیکن پھر بھی ہر بچے کے لرننگ اسٹائل میں ان تینوں میں سے کوئی ایک لرننگ اسٹائل غالب ہوگا۔ اب سوال یہ ہے کہ درسی مواد اور طریقہ تدریس کو کس طرح سے ترتیب دیا جائے کہ ان میں ان تینوں لرننگ اسٹائلز کو ایڈریس کرنے کی گنجائش اور صلاحیت موجود ہو۔



اس سوال کا جواب یہ ہے کہ پہلے تو نصاب بنانے والوں کو اس کی تربیت دی جائے کہ وہ مختلف لرننگ اسٹائلز کو پہچان کر ان کی بنیاد پر درسی کتابیں اور دیگر مواد مرتب کرسکیں۔



اس کے بعد اساتذہ کی تربیت کا اہتمام کیا جائے تاکہ وہ پڑھانے کے دوران ان تین الگ الگ لرننگ اسٹائلز رکھنے والے بچوں کو ساتھ لے کر چلیں اور تدریسی عمل کے دوران کسی ایک لرننگ اسٹائل پر بھروسہ نہ کریں۔ اگر اساتذہ کی مناسب تربیت ہو اور وہ ان مختلف لرننگ اسٹائلز کو ذہن میں رکھتے ہوئے پڑھائیں تو کسی بچے پر ذہین یا کند ذہن کا لیبل چسپاں کرنے کی ضرورت نہیں پڑے گی۔



یہ کیسے پتہ چلے گا کہ کس بچے کا لرننگ سٹائل کیا ہے؟



انٹرنیٹ پر بہت سے ایسے ٹیسٹ موجود ہیں جن سے آپ اپنا، یا کسی اور کا بھی لرننگ سٹائل معلوم کرسکتے ہیں۔ لیکن کیا موثر تدریس کے لئے ہر بچے کا لرننگ سٹائل معلوم ہونا ضروری ہے؟ اگر ہو، تو بہت اچھا ہے۔ اور اگر نہ بھی ہو تو کم از کم  درسی مواد کی تشکیل اور عمل تدریس کے دوران اس حقیقت کو پیشِ نظر رکھا جائے کہ سارے بچوں کا لرننگ سٹائل ایک سا نہیں ہوتا اس لیے تدریس کے دوران ایک ہی موضوع کو ایک سے زیادہ طریقوں سے واضح کیا جائے۔ مثلاً، کسی بھی موضوع پر ایک مختصر لیکچر، پھر سوال جواب، پھر ایک مشق، ایک عدد جسمانی فعالیت جس میں بچے اس موضوع کا عملی اطلاق سیکھ سکیں۔ اگر ان طریقوں کو تدریس کے دوران استعمال کیا جائے تو سارے بچے اپنے اپنے لرننگ سٹائل کے مطابق موضوع کو سمجھ لیں گے۔



(لرننگ اسٹائلز کے حوالے سے  ان معلومات کا اطلاق صرف بچوں پر ہی نہیں، بڑوں پر بھی ہوتا ہے۔)



 اس کے ساتھ ساتھ ڈیوڈ کولب کے چار لرننگ اسٹائلز، اور ملٹیپل انٹیلی جینسز کا نظریہ بھی بچوں کی تعلیمی نفسیات کو سمجھنے میں معاون ثابت ہو سکتا ہے۔ آئندہ اپنے یا کسی اور کے بچے کو کند ذہن لیبل کرنے سے پہلے یہ سوال ضرور اٹھائیں کہ کیا ان کے اساتذہ نے تدریسی عمل کے دوران ان کے مخصوص لرننگ سٹائل کو ایڈریس کیا ہے یا نہیں؟



جن والدین یا اساتذہ کو اپنے  بچوں کے کند ذہن ہونے کے بارے میں شکایت ہو، انہیں لرننگ اسٹائلز کے بارے میں مزید جاننا چاہیے:

Source: received through WhatsApp message

Popular posts from this blog

Rasoolullah's ﷺ Shoes and Leather Socks:

Rasoolullah (ﷺ) wore shoes like sandals or slippers. Rasoolullah (ﷺ) also wore black leather socks and during Wadhu passed his moist hanks over them (made Masah). His shoes had two straps between the toes (Uswah: Mirqaat). There was a strap at the back as well. The Shoes of Rasoolullah (ﷺ) were one span and two fingers long and 7 fingers wide; there was a space of two fingers between the two straps at the toe end (Uswah) Rasoolullah (ﷺ)used to wear shoes made of leather that was smooth after the removal of the animal hair, and after wadhu He would place his feet into them because they were pure and made in such a way that his toes would thouch the ground. (Uswah) Rasoolullah (ﷺ) also wore shoes made of smooth leather. (Mishkaat) Rasoolullah (ﷺ) would would grip his shoes with his left thumb and index finger. (Shamaail Tirmidhi) Hazrat Anas (Radiallahhu’ anhu) narrates that from the sunnah is that one should remove his shoes and place them to the left side when sitting. (Mishkaat) Sourc...

A key insight into the development of your child:

THIS WAS DELIVERED BY SHAYKH AKRAM NADWI IN A CONFERENCE AT THE AZHAR UNIVERSITY, CAIRO. DEPT OF ISLAMIC PSYCHOLOGY EDUCATION. - The purpose of marriage is to have children and then educate them to worship Allah SWT. - When a child is born, a mother and father are also born. - The personal development of the parents is just as important as that of the child. This point is often overlooked. - Modern education seeks to incorporate people into the economy - to make money. Islamic education seeks to train people to become 'good' individuals, in terms of their character etc. 'Good' meaning to prepare for the Hereafter. - Your children, before they are your children, they are the slaves of Allah. His rights over them precede your rights. - Your duty is to teach them and provide them guidance - not to make them pious. You will be questioned whether you taught them right or not. - Parents need to realise they too are slaves of Allah. His rights over them precede their...

Keep your negative emotions in check because only when they are light that we can float, once they get heavier they weigh you down:

 -  ☁️Clouds ☁️  Have u ever wondered Wat makes up a ☁️ m sure most of u knw....   clouds are masses made up of tiny droplets of water 💧 or ice 🧊  Do you know how much they weigh...?🤔 They weigh nearly 1million pounds or 500,000kilos(google;) )😱 Have u wondered how they float in the sky ?🤔 They float cuz their density is lighter than the  density of dry air🌀 Mind blowing 🤯isn’t it?  We can’t imagine something tat heavy to float can we .!!!! God has created all this so tat we observe his greatness and ponder so as to Wat it teaches  us  For: "Indeed, within the heavens and the earth are signs (ayat) for the believers." (Qur'an 45: 3) We all are made up of qualities and emotions  Tats wat keeps us floating like the clouds! Keep ur negative emotions in check  cuz only when they are light tat we can float once they get heavier they weigh u down  Just like when the droplets become heavier it rains 🌧 We all like rain isn...

Quran Juz 5 – Wal Muhsanaat - Summary:

- Quran Juz 5 – Wal Muhsanaat Summary Join Us: https://chat.whatsapp.com/EwGX2NFn95O2Bo92HkyyiI •        While the 4th Juz ended with the list of women relatives who cannot be married with, the 5th Juz completes this topic by saying that all other women are permissible to get married to, in exchange of Mehr, provided the intention is to start a family, not to attain a temporary enjoyment. •        Verse 26 of Aal Imran talks about the two sides of Allah’s mercy:  1.        The adherence to the Shariah brings about safety of everyone’s wealth, life, and honor. 2.        With the mention of the incidents of the past in the Quran, Allah asks us to have a balanced approach and to reap its goodness. •        Wishful desires lead to distress and depression, whereas adherence to the Shariah not just brings peace but takes a person off from the burdens of unwanted rituals, misleading beliefs...

Quran Juz 9 – Qalal Mala’u - Summary:

- Quran Juz 9 – Qalal Mala’u Summary Join Us: https://chat.whatsapp.com/EwGX2NFn95O2Bo92HkyyiI • Juz 8 ended with the story of Sayyiduna Shuaib (alaihissalam), which continues in Juz 9. • The leaders of Sayyiduna Shuaib’s (alaihissalam) community threatened to exile him and his companions if they didn’t stop calling people towards Tawheed. • The believers said that Allah has protected them from disbelief and have made them a community of Islam. They said they will never come back on disbelief. • When the disbelievers did not change, they saw a devastating earthquake, and all the disbelievers died. • After narrating the incidents of all of these prophets, Allah says that He uses all the ways to get His message conveyed to the disbelievers.  • Prosperity & poverty a test or punishment: It is being said that no matter people are involved in prosperity or poverty, if they commit good deeds in it, it is a test. However, if they commit sins which invites Allah’s displeasu...

What is Jannah ?

 *What is “Jannah” ?* *ᴊᴀɴɴᴀʜ* ɪꜱ ᴍᴀᴅᴇ ᴡɪᴛʜ 1. ʙʀɪᴄᴋꜱ ᴏꜰ ɢᴏʟᴅ ᴀɴᴅ ꜱɪʟᴠᴇʀ. 2. ɪᴛꜱ ᴄᴇᴍᴇɴᴛ ɪꜱ ᴏꜰ ᴘᴇʀꜰᴜᴍᴇᴅ ᴍᴜꜱᴋ. 3. ɪᴛꜱ ᴄʜɪᴘꜱ ᴀʀᴇ ᴘᴇᴀʀʟꜱ ᴀɴᴅ ʏᴀQᴏᴏᴛ. 4. ɪᴛꜱ ꜱᴀɴᴅ ɪꜱ ᴢᴀꜰʀᴀᴀɴ. *ᴇɪɢʜᴛ ɢʀᴀᴅᴇꜱ ᴏꜰ ᴊᴀɴɴᴀʜ* 1. ᴊᴀɴɴᴀᴛᴜʟ ᴍᴀᴀᴡᴀ 2. ᴅᴀʀᴜʟ ᴍᴀQᴀᴀᴍ 3. ᴅᴀʀᴜʟ ꜱᴀʟᴀᴀᴍ 4. ᴅᴀʀᴜʟ ᴋʜᴜʟᴅ 5. ᴊᴀɴɴᴀᴛ-ᴜʟ-ᴀᴅᴀɴ 6. ᴊᴀɴɴᴀᴛ-ᴜʟ-ɴᴀᴇᴇᴍ 7. ᴊᴀɴɴᴀᴛ-ᴜʟ-ᴋᴀꜱɪꜰ 8. ᴊᴀɴɴᴀᴛ-ᴜʟ-ꜰɪʀᴅᴏᴜꜱ *ꜰᴏᴏᴅ ᴏꜰ ᴊᴀɴɴᴀʜ* ᴛʜᴇʏ ᴡɪʟʟ ᴇᴀᴛ ꜰᴏᴏᴅꜱ ᴀɴᴅ ꜰʀᴜɪᴛꜱ ᴄᴏɴᴛɪɴᴜᴏᴜꜱʟʏ ᴜᴘ ᴛᴏ 40 ʏᴇᴀʀꜱ. ᴇᴠᴇʀʏ ʙᴏᴡʟ/Bite ᴡɪʟʟ ʜᴀᴠᴇ ᴀ ɴᴇᴡ ᴛᴀꜱᴛᴇ. ᴛʜᴇʏ ᴡɪʟʟ ᴛᴀᴋᴇ ᴇʀᴜᴄᴛᴀᴛɪᴏɴ ᴡʜɪᴄʜ ᴡɪʟʟ ᴅɪɢᴇꜱᴛ ᴛʜᴇ ꜰᴏᴏᴅ ᴀɴᴅ ᴛʜᴇʀᴇ ᴡɪʟʟ ʙᴇ ᴘᴇʀꜰᴜᴍᴇᴅ ꜱᴡᴇᴀᴛɪɴɢ ꜰᴏʀ ᴛʜᴇ ᴅɪɢᴇꜱᴛɪᴏɴ ᴏꜰ ᴡᴀᴛᴇʀ. ᴛʜᴇʀᴇ ᴡɪʟʟ ʙᴇ ɴᴏ ᴜʀɪɴᴇ ᴀɴᴅ ꜱᴛᴏᴏʟ. *ᴘʟᴀᴄᴇ ɴᴀᴍᴇ* ᴛʜᴇʀᴇ ᴡɪʟʟ ʙᴇ ɢᴀʀᴅᴇɴꜱ ɪɴ ᴊᴀɴɴᴀʜ. ᴇᴠᴇʀʏ ɢᴀʀᴅᴇɴ ᴡɪʟʟ ʜᴀᴠᴇ ᴛʜᴇ ʟᴇɴɢᴛʜ ᴏꜰ ᴀʙᴏᴜᴛ 100 ʏᴇᴀʀ'ꜱ ᴊᴏᴜʀɴᴇʏ. ᴛʜᴇ ꜱʜᴀᴅᴏᴡ ᴏꜰ ᴛʜᴇꜱᴇ ɢᴀʀᴅᴇɴꜱ ᴡɪʟʟ ʙᴇ ᴠᴇʀʏ ᴅᴇɴꜱᴇ. ᴛʜᴇɪʀ ᴘʟᴀɴᴛꜱ ᴡɪʟʟ ʙᴇ ꜰʀᴇᴇ ᴏꜰ ᴛʜᴏʀɴꜱ. ᴛʜᴇ ꜱɪᴢᴇ ᴏꜰ ᴛʜᴇɪʀ ʟᴇᴀᴠᴇꜱ ᴡɪʟʟ ʙᴇ ᴇQᴜᴀʟ ᴛᴏ ᴇᴀʀꜱ ᴏꜰ ᴇʟᴇᴘʜᴀɴᴛꜱ. ᴛʜᴇɪʀ ꜰʀᴜɪᴛꜱ ᴡɪʟʟ ʙᴇ ʜᴀɴɢɪɴɢ ɪɴ ʀᴏᴡꜱ. ᴊᴀɴɴᴀᴛᴜʟ ᴍᴀᴡᴀ ɪꜱ ɪɴ ᴛʜᴇ ʟᴏᴡᴇꜱᴛ, ᴊᴀɴɴᴀᴛ-ᴜʟ-ᴀᴅᴀɴ ɪꜱ ᴛʜᴇ ᴍɪᴅᴅʟᴇ & ᴊᴀɴɴᴀᴛ-ᴜʟ- ꜰɪʀᴅᴏᴜꜱ ɪꜱ ᴏɴ ᴛʜᴇ ʜɪɢʜ...

Understand prayers we offer:

Fard : obligatory prayer Sunnah : Prophet's tradition Wajib: obligatory prayer (Denying a Fard makes one a non-Muslim but denying a Wajib makes one a sinner. One must make up any missed Fard or Wajib prayers.) Nafl : voluntary prayer And again how sunnah is divided: The sunnah are again divided into Sunnah Muakkadah and Sunnah Ghair Muakkadah. Sunnah Muakkadah: means an act that Prophet Muhammad, Sall-Allahu alayhi wa sallam, always used to do. These rakats must be offered. (However if missed, there is no makeup or qada for it). Sunnah Ghair Muakkadah: are sunnahs that Prophet Muhammad, Sall-Allahu alayhi wa sallam, used to leave sometimes without any reason. These are not obligatory. Thanks for reading. I felt many of us have lack of clarity on this basic concept of Namaz we offer. Jazakallah hu khair. Source: Received as whatsaap message. Republished in this blog.

Tarbiyah vs. Ta’leem

Sh. Salman al-Odah was asked, “How do you get your kids to love the salah?” The first thing he said was, “Have them love you.” Learn this life lesson: tarbiyah is founded upon relationship. Tarbiyah is the raising up and education of a child such that she can reach her full potential as a human and a Muslim. It is different than ta’leem, which refers to fact-based education. We often confuse the two, giving our children ta’leem when they need tarbiyah. Ta’leem is teaching our children the how-to of the prayer. Memorizing the duas, learning the positions. Tarbiyah is the cuddling after the prayer when we ask each other, “What did you ask for in sajdah?” Ta’leem is memorizing ahadeeth and verses. Tarbiyah is the dinner-table banter where we talk current events and other issues on our mind. Ta’leem is studying fiqh. Tarbiyah is the loving conversation we have about an incident that happened at school. Ta’le...

Quran Juz 11 – Ya’taziroon - Summary:

- Quran Juz 11 – Ya’taziroon Summary Join Us: https://chat.whatsapp.com/EwGX2NFn95O2Bo92HkyyiI • 11th Juz continues to talk about those hypocrites who didn’t accompany Prophet Muhammed ﷺ in the Expedition of Tabuk. Allah says that they thought that the Muslims will lose the war and thus refrained from joining. But Allah kept the morale of the Islamic infantry high, as the Byzantines didn’t turn up at Tabuk at all for the combat.   • Before Prophet Muhammed ﷺ returned to Madinah from Tabuk, Allah informed him that the hypocrites will give him lame excuses, and asked him ﷺ to tell the same to the hypocrites. • Verse 98 of Surah Tawbah talked about two types of Arab nomadic villagers: 1. The ones who regarded money spending in the way of Allah as a compulsory fine, and looked forward to misfortunes befalling on Muslims. 2. Those who saw the money spending in Allah’s way as a means of attaining nearness to Allah, and earning the prophet’s ﷺ supplications for themselves. • A...

*Pillars of Faith in Islam*:

*Fundamentals of Islâmic doctrine* It is well known from the sound evidence in the Book and the Sunnah that sayings and deeds are not accepted unless originate from a true doctrine. So if the doctrine is not sound then all what originates will be nullified for Allâh said, “وَمَنْ يَكْفُرْ بِالإيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنْ الْخَاسِرِينَ” {If any one rejects faith, fruitless is his work, and in the Hereafter he will be in the ranks of those who have lost (all spiritual good)}. *FIRST, THE BELIEF IN ALLÂH* The belief in Allâh necessitates the belief that He is the only worthy god being worshipped for being the only Creator, Cherisher, and Provider of the creation. It is He Who can reward their pious and punish their rebellious. In fact, it is this purpose for which He created the Worlds, He said, “وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنسَ إِلا لِيَعْبُدُونِي. مَا أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِي. إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو ...