Skip to main content

کیا آپ کا بچہ کند ذہن ہے؟ جانیے لرننگ سٹائلز کے بارے میں!

کیا آپ کا بچہ کند ذہن ہے؟

جانیے لرننگ سٹائلز کے بارے میں!



بچوں کے کم یا زیادہ ذہین ہونے کا تعلق ان کے والدین کی تعلیمی قابلیت یا ان کی پیدائش سے بالکل نہیں ہے جب تک بچہ پیدائشی طور پر کسی ایسی بیماری کا شکار نہ ہو جس کی وجہ سے سیکھنے کے عمل پر منفی اثر پڑ سکتا ہو۔



پھر کچھ بچے تدریسی عمل کے دوران کیوں جلدی سیکھ جاتے ہیں جبکہ کچھ کو وہی سبق سیکھنے یا یاد کرنے میں مشکلات کا سامنا کرنا پڑتا ہے؟



 اس سوال کا تعلق تعلیمی نفسیات سے ہے جو ایک باقاعدہ سائنس ہے اور اساتذہ کے ہر تعلیمی اور تربیتی نصاب میں اس پر باقاعدہ بات ہوتی ہے۔



تعلیمی نفسیات کے مطابق بر بچے کا لرننگ اسٹائل دوسرے سے مختلف ہوتا ہے۔ ہمارے تعلیمی نظام کا ایک مسلہ یہ بھی ہے کہ اساتذہ ان الگ الگ لرننگ اسٹائلز سے واقف نہ ہونے یا دوران تدریس ان کا خیال نہ رکھنے کی وجہ سے سب بچوں کو ایک ہی طریقے سے پڑھانا شروع کر دیتے ہیں۔ جس کی وجہ سے کچھ بچوں کو بات سمجھ میں آجاتی ہے جبکہ کچھ اسے سمجھنے سے قاصر رہتے ہیں۔ اس طرح بچوں کو ذہین یا کند ذہن لیبل کر دیا جاتا ہے۔ اصل صورت حال اس سے بہت مختلف ہے۔ اس کے لیے یہ سمجھنا ہوگا کہ لرننگ اسٹائلز کیا ہیں اور یہ ہمارے سیکھنے کے عمل پر کس طرح اثر انداز ہوتے ہیں۔



ہم سب سیکھنے کے عمل کے دوران اپنے مختلف حواس کو استعمال کرتے ہیں اور ان حواس سے حاصل شدہ انفارمیشن کو دماغ میں پراسس کرنے کے بعد انہیں مفید معلومات میں تبدیل کرکے ذخیرہ کر لیتے ہیں۔ گویا سیکھنے کا عمل سب سے پہلے ان حواس کے استعمال سے شروع ہوتا ہے جن کے ذریعے ہم انفارمیشن حاصل کرتے ہیں۔



انفارمیشن حاصل کرنے کے لئے آپ اپنے حواس خمسہ میں سے کون سی حس پر زیادہ انحصار کرتے ہیں، اسی سے آپ کا مخصوص لرننگ اسٹائل وجود میں آتا ہے۔ اگر ان لرننگ اسٹائلز کو پہچان کر تدریسی عمل کے دوران ان کا خیال رکھا جائے تو کوئی وجہ نہیں کہ کوئی بچہ سیکھنے سے محروم رہ جائے۔​​



تحقیق کے مطابق بڑے بڑے لرننگ اسٹائلز تین ہیں۔ ان تین​​وں کو ملا کر ایک لفظ سے ظاہر کیا جاتا ہے جسے VAK کہا جاتا ہے۔ تفصیل نیچے۔



۱- وی کا مطلب ہے ویژول (Visual) یعنی یہ لرننگ اسٹائل رکھنے والے بچے سیکھنے کے لئے اپنی دیکھنے کی حس پر زیادہ انحصار کرتے ہیں اور یہ اسی وقت زیادہ سیکھتے ہیں جب تدریسی مواد میں تصویریں، نقشے، گراف، اور ٹیبل وغیرہ زیادہ شامل ہوں۔

 

۲- اے کا مطلب ہے آڈیٹوری (Auditory) یعنی یہ لرننگ اسٹائل رکھنے والے بچے سیکھنے کے لئے اپنی دوسری حسیات کے مقابلے میں سننے کی حس پر زیادہ انحصار کرتے ہیں اور اس وقت بہتر طریقے سے سیکھتے ہیں جب تدریسی مواد میں لکچر، آڈیو کیسٹس، قصے کہانیاں وغیرہ زیادہ شامل ہوں جن کو بچے سن کر سمجھ سکیں اور پھر اپنے دماغ میں ان سے مناسب تصویریں بنا سکیں۔



۳- کے کا مطلب ہے کائینس تھیٹیک  (Kinesthetic) یعنی یہ لرننگ اسٹائل رکھنے والے بچے دیکھنے اور سننے کی بجائے محسوس کرنے اور ہاتھ پاؤں کی حرکت سے سیکھنے کو ترجیح دیتے ہیں۔ ان کو سکھانے کا بہترین انداز ان کو عملی سرگرمیوں میں مصروف کرنا ہے۔ آپ کو بھی اپنے بچپن میں ٹیبلز یا پیراگراف یاد کرنے کے لیے پڑھنے کے دوران کمرے میں بار بار چکر لگانا یاد ہوگا۔



ضروری نہیں کہ ایک بچے کا صرف ایک مخصوص لرننگ اسٹائل ہی ہو، لیکن پھر بھی ہر بچے کے لرننگ اسٹائل میں ان تینوں میں سے کوئی ایک لرننگ اسٹائل غالب ہوگا۔ اب سوال یہ ہے کہ درسی مواد اور طریقہ تدریس کو کس طرح سے ترتیب دیا جائے کہ ان میں ان تینوں لرننگ اسٹائلز کو ایڈریس کرنے کی گنجائش اور صلاحیت موجود ہو۔



اس سوال کا جواب یہ ہے کہ پہلے تو نصاب بنانے والوں کو اس کی تربیت دی جائے کہ وہ مختلف لرننگ اسٹائلز کو پہچان کر ان کی بنیاد پر درسی کتابیں اور دیگر مواد مرتب کرسکیں۔



اس کے بعد اساتذہ کی تربیت کا اہتمام کیا جائے تاکہ وہ پڑھانے کے دوران ان تین الگ الگ لرننگ اسٹائلز رکھنے والے بچوں کو ساتھ لے کر چلیں اور تدریسی عمل کے دوران کسی ایک لرننگ اسٹائل پر بھروسہ نہ کریں۔ اگر اساتذہ کی مناسب تربیت ہو اور وہ ان مختلف لرننگ اسٹائلز کو ذہن میں رکھتے ہوئے پڑھائیں تو کسی بچے پر ذہین یا کند ذہن کا لیبل چسپاں کرنے کی ضرورت نہیں پڑے گی۔



یہ کیسے پتہ چلے گا کہ کس بچے کا لرننگ سٹائل کیا ہے؟



انٹرنیٹ پر بہت سے ایسے ٹیسٹ موجود ہیں جن سے آپ اپنا، یا کسی اور کا بھی لرننگ سٹائل معلوم کرسکتے ہیں۔ لیکن کیا موثر تدریس کے لئے ہر بچے کا لرننگ سٹائل معلوم ہونا ضروری ہے؟ اگر ہو، تو بہت اچھا ہے۔ اور اگر نہ بھی ہو تو کم از کم  درسی مواد کی تشکیل اور عمل تدریس کے دوران اس حقیقت کو پیشِ نظر رکھا جائے کہ سارے بچوں کا لرننگ سٹائل ایک سا نہیں ہوتا اس لیے تدریس کے دوران ایک ہی موضوع کو ایک سے زیادہ طریقوں سے واضح کیا جائے۔ مثلاً، کسی بھی موضوع پر ایک مختصر لیکچر، پھر سوال جواب، پھر ایک مشق، ایک عدد جسمانی فعالیت جس میں بچے اس موضوع کا عملی اطلاق سیکھ سکیں۔ اگر ان طریقوں کو تدریس کے دوران استعمال کیا جائے تو سارے بچے اپنے اپنے لرننگ سٹائل کے مطابق موضوع کو سمجھ لیں گے۔



(لرننگ اسٹائلز کے حوالے سے  ان معلومات کا اطلاق صرف بچوں پر ہی نہیں، بڑوں پر بھی ہوتا ہے۔)



 اس کے ساتھ ساتھ ڈیوڈ کولب کے چار لرننگ اسٹائلز، اور ملٹیپل انٹیلی جینسز کا نظریہ بھی بچوں کی تعلیمی نفسیات کو سمجھنے میں معاون ثابت ہو سکتا ہے۔ آئندہ اپنے یا کسی اور کے بچے کو کند ذہن لیبل کرنے سے پہلے یہ سوال ضرور اٹھائیں کہ کیا ان کے اساتذہ نے تدریسی عمل کے دوران ان کے مخصوص لرننگ سٹائل کو ایڈریس کیا ہے یا نہیں؟



جن والدین یا اساتذہ کو اپنے  بچوں کے کند ذہن ہونے کے بارے میں شکایت ہو، انہیں لرننگ اسٹائلز کے بارے میں مزید جاننا چاہیے:

Source: received through WhatsApp message

Popular posts from this blog

Rasoolullah's ﷺ Shoes and Leather Socks:

Rasoolullah (ﷺ) wore shoes like sandals or slippers. Rasoolullah (ﷺ) also wore black leather socks and during Wadhu passed his moist hanks over them (made Masah). His shoes had two straps between the toes (Uswah: Mirqaat). There was a strap at the back as well. The Shoes of Rasoolullah (ﷺ) were one span and two fingers long and 7 fingers wide; there was a space of two fingers between the two straps at the toe end (Uswah) Rasoolullah (ﷺ)used to wear shoes made of leather that was smooth after the removal of the animal hair, and after wadhu He would place his feet into them because they were pure and made in such a way that his toes would thouch the ground. (Uswah) Rasoolullah (ﷺ) also wore shoes made of smooth leather. (Mishkaat) Rasoolullah (ﷺ) would would grip his shoes with his left thumb and index finger. (Shamaail Tirmidhi) Hazrat Anas (Radiallahhu’ anhu) narrates that from the sunnah is that one should remove his shoes and place them to the left side when sitting. (Mishkaat) Sourc...

99 direct instructions by Allah in the Quran for mankind:

Some one did this excellent job of highlighting instruction in the Quran May Allah accept it and teach us to follow his teaching as written in the Quran. Almost 100 direct instructions by Allah in the Quran for mankind 1. Do not be rude in speech (3:159) 2. Restrain Anger (3:134) 3. Be good to others (4:36) 4. Do not be arrogant (7:13) 5. Forgive others for their mistakes (7:199) 6. Speak to people mildly (20:44) 7. Lower your voice (31:19) 8. Do not ridicule others (49:11) 9. Be dutiful to parents(17:23) 10. Do not say a word of disrespect to parents (17:23) 11. Do not enter parents’ private room without asking permission (24:58) 12. Write down the debt (2:282) 13. Do not follow anyone blindly (2:170) 14. Grant more time to repay if the debtor is in hard time (2:280) 15. Don’t consume interest (2:275) 16. Do not engage in bribery (2:188) 17. Do not break the promise (2:177) 18. Keep the trust (2:283) 19. Do not mix the truth with falsehood (2:42) 20. J...

Distance learning: Islamic University of Madinah:

🔹The Islamic University of Madinah🔹 By the bounty of Allah the Electronic distance Learning initiative for non Saudis at the Islamic University has been launched.  Two programs have been made available: 1 - Sharee'ah Bachelors Program 2 - Arabic language program for non native speakers To register for the Sharee'ah Bachelors Program from any corner of the world:  http://islamicuniversity.online/index Remember that by sharing this message you might share the reward of a student of knowledge throughout his studies and the reward of the knowledge he conveyes to others! Arabic: https://islamicuniversity.online/faq_ar Source: The information is received through WhatsApp message.

Study Report on: Condition of Muslim Entrepreneurs in India:

 - - Earlier it was being reported that Indian Muslims are increasingly getting into self-employment, and it is important to study the conditions of Muslim Entrepreneurs in India. - This study is funded by Azim Premji Foundation, the study is done by ABRAR ALI SAIYED, Assistant Professor of Entrepreneurship and Management, Özyeğin University of Turkey. - The Kundu committee found that there were 49% of Muslim Households in Rural areas and 50% of Muslim Households in Urban areas who were self-employed. - The respondents were willing to adapt to Islamic Banking if they are informed properly and have a better customer experience. - Most Muslim entrepreneurs were doing business informally and they were afraid of getting important documents for the business. Read the full report at the below link: Click to open the report: Source: The report is received through whatsapp, we have organised the file in our blog by giving an external link. 

May this Eid be a time for spiritual renewal, strengthened bonds:

 ##  Eid Mubarak: A Time for Reflection, Commitment, Sacrifice, and Humility Eid al-Fitr, a joyous celebration marking the end of Ramadan, is more than just exchanging gifts and feasting with family. It's a culmination of a month dedicated to self-improvement, a chance to reflect on the past, recommit to our values, and carry the lessons learned into the future.  1.  **Reflection: A Look Back on Ramadan** Eid is a time to appreciate the sacrifices made during Ramadan. We fasted, prayed, and practiced charity, all while confronting our weaknesses and strengthening our connection with Almighty. During Eid celebrations, let's take a moment to reflect on this journey. What did we learn about ourselves? How can we maintain the spiritual momentum gained in Ramadan? 2. **Commitment: Renewing Our Vows** Eid is a powerful reminder of the importance of commitment. We committed to fasting and prayer during Ramadan, and now we recommit to living a life guided by Islamic princip...

The 40 Acts of Paradise:

 * Abdallah Bin ‘Amr Bin ‘Āsؓ  said that he heard the Messenger of Allah ﷺ say, “There are forty acts, the best of which is giving food, if any are done seeking their reward and believing in their promise, Allah will grant them Paradise by this act.” (Bukhari). Shaykh ‘Abdullah Bin Siddīq al-Ghumārī (d. 1993) wrote a small book enumerating these forty acts : 1. Feeding people in need and without remuneration 2. Removing a harmful object from the road 3. Feeding and watering animals 4. Visiting the sick 5. Befriending and visiting someone only for the sake of God 6. Belief in God and the Final Hour 7. Giving when you have little 8. Enjoying the good and forbidding the evil 9. Helping those with disabilities 10. Heling the misfortunate 11. Returning a salam greeting 12. Responding with blessings to the one who sneezes 13. Responding to an invitation 14. Following a funeral procession 15. Beginning a salam greeting 16. Giving sound advice 17. Removing harm from the mosque 18. Smi...

Its Hajj time: Remembering the meaning of sacrifice and sincerity:

*Peace be upon Prophet Ibraheem* Allah ordered him to take his family to a barren desert which had no inhabitants, no food, no water, and no means of provision. He didn't doubt or ponder. He obeyed. Allah ordered him to leave his wife and baby child in the blazing heat. He didn't think or doubt. He obeyed. Later on, Allāh instructed to sacrificed his child. He obeyed. You know the only thing Prophet Ibrahim's wife asked, "Was it Allah who ordered you to do this?" - That's it, she did not look at the pleasure of the world. She looked at the pleasure of Allah. She clutched onto her newborn whilst staring at an empty desert and it only increased her in conviction. You know how beloved her action was to Allah? thousands of years later, people give up everything to go to Makkah in order to imitate her and to quench their thirsts with Zam Zam - and they will be doing this until the last day. You know how accepted Sayyiduna Ibrahim's act of sincerity was? Peopl...

Have you made your list of Duas to ask Allah (swt)?

-  Have you made your list of Duas to ask Allah (swt)?  Here are some you can include in your list, In-sha'-Allah: 1. Ya Allah grant me Ultimate Success - safety from the Fire and entry into Jannatul Firdous 2. Ya Allah make me and my family of those companions of the Right. Who receive the book of deeds in our right hands. 3. Ya Allah, Grant me a blessed death. Let me utter the shahada before I die. Grant me the intercession of Prophet Mohammed(pbuh). 4. Ya Allah grant me the companionship of Prophet Mohammed (pbuh), his family and the Sahaba's in Jannatul Firdous. 5. Ya Allah save my non-Muslim friends from the Fire. Guide them to Islam. 6. Ya Allah, reunite me in Jannathul Firdous with those whom I love for Your sake alone. 7. Ya Rabb, perfect my Deen and my Worship. 8. Ya Allah accept my good deeds and increase me in reward and Your Mercy. Wipe away my sins and pardon me completely. Shower your Mercy upon me and save me from disgrace on the Day of Reckoning. 9. Ya Allah, w...

Allah will test us to show the true among us and what we are made of:

 - STORY 22 - Uncle Mohammad    Uncle Mohammad was a taxi driver in Makkah; he lived in an area called al-Jomoom about 20 miles outside the city limits. He was a hard-working man with a big family to support. He had always dreamt of being rich, not only so he could take better care of his family, but as he often expressed, to fulfil his desire to donate large sums for the sake of Allah.   One day, he said to his friend, “ You know what? I need to stop waiting to be rich to give more for Allah. I am starting this week.” The friend asked, "What will you do?"   Uncle Mohammad already had a plan, and his plan was simple. He decided to assign one day a month for the sake of Allah. He would not charge passengers any money that day. All rides would be free for the sake of Allah.  The taxi driver was struggling with all the expenses related to his taxi license, taxes, home expenses, etc. The taxi business was already suffering. It was not like it used to be in Makk...