Skip to main content

تعلیمی ادارے کا سربراہ ماحول کیسے بدل سکتا ہے

تعلیمی ادارے کا سربراہ ماحول کیسے بدل سکتا ہے
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذرا تصوّر کریں: ایک بندہ پولیس آفیسر یعنی تھانیدار ہے۔ بنیادی طور پر رشوت خور، حرام خور، بلیک میلر، کسی سیاستدان کا چمچہ ہے ۔۔۔ وغیرہ ۔

اب اس کا بیٹا سکول گوئنگ ہو گیا۔ کچھ برس بعد وہ بچہ بڑا ہو کر گریڈ 6/7 کی سطح پر آ گیا۔ اب اس سکول کے سست الوجود پرنسپل کا تبادلہ سکول کی دوسری برانچ میں ہو گیا یا وہ کسی بھی صورت منظر سے ہٹ گیا۔ نیا پرنسپل آیا جو پروفیشنل تربیت کیساتھ کیساتھ جذبہ و اُمنگ سے بھی لدا پھدا ہے۔ 

نئے پرنسپل نے آتے ہی سب اساتذہ میں کچھ ایسی رُوح پھونک دی کہ سب self motivation کیساتھ بہتر پرفارم کرنے لگ گئے۔ ساتھ میں اُس مردِ دانا نے بچوں کے والدین اور کمیونٹی کو اِس سارے تربیتی عمل میں actively اِنوالو کر لیا  ــــ  وہ جانتا ہے کہ بچے کی مجموعی شخصیت ہر شے سے متاثر ہوتی ہے۔ یہ سب اہم سٹیک ہولڈرز ہیں۔

کیسے اِنوالو کِیا؟ 
بچوں سے متعلق عمدہ فِیڈ بیک بھیج کر۔ اُن کی صلاحیتوں کی شناخت اور اُن کے مطابق بچوں کو مواقع عطا کر کے۔ اُن سے پرفارم کرا کر، اور ایسی پرفارمنس پر رپورٹ بھیج کر والدین کے احساسات کو انگیخت کرتے ہوئے۔۔۔ خود بچے کا جوش و خروش بھی کافی ہے والدین کو سکول تک کھینچ لانے کو۔

اب اُس پرنسپل نے پولیس والے  سے ملاقات کی اور اُسے اِنسپائر کر لیا کہ آپ ہمارے بچوں اور والدین کو بتائیں کہ :
بطور شہری اُن کے حقوق کیا ہیں؟
وہ کیا عوامل ہیں کہ بعض لوگ مجرم  بن جاتے ہیں؟
اس کمیونٹی میں رہتے ہوئے اُنہیں کن کن باتوں کا خیال رکھنا اور الرٹ رہنا چاہئیے ؟
پولیس ڈیپارٹمنٹ کے فرائض اور ذمہ داریاں  کیا ہیں؟ لوگوں کے اُن پر کیا حقوق ہیں؟ اور پولیس والوں کا اُن پر کیا حق ہے؟

ایک ایسا پولیس والا جو اپنی کمیونٹی کے بچوں اور والدین سے مل چکا ہو، اخلاقی باتیں بگھار بیٹھا ہو، سکول کے فنکشنز میں بلایا جاتا ہو، PTM اٹینڈ کرتا ہو، ہزار شرم کرنے پر مجبور ہو جائے گا کہ اُس سے اپنی کمیونٹی کے حق میں کچھ ایسا برا نہ ہو جائے کہ لوگ انگلیاں اٹھائیں، اور اس کے بچے کو سکول میں face  کرنا مشکل ہو جائے۔

اُس کا بچہ انگریزی، میتھ، سائنس وغیرہ ایسے مضامین  کے لئے اُن والدین سے  connect کرا دیا جائے جو بنا فیس لئے یا تھوڑی بہت فِیس لیکر بھی اچھا پڑھا سکتے ہوں۔ آپ اُس کے بچّے  میں بہ صد جوش و خروش executive life skills  یعنی عمدہ عادات و اطوار فِیڈ کرنا شروع کر دیتے ہیں جن کا اظہار وہ ہر روز گھر جا کر کسی درجہ کیا کرتا ہے۔۔۔ تو عربی میں کہتے ہیں اَلاحسانُ یقطع الّلسان ـــ یعنی احسان زبان کاٹ دیتا ہے۔ بدلے میں اُس پولیس آفیسر کی سوچ، اُس کا کردار کچھ نہ کچھ ضرور بدلے گا۔ اُسے حیا کرنا ہو گی۔۔۔۔ 

اِس نوع کی نیٹ ورکنگ سے ایسا سوشل پریشر ایک اچھا پرنسپل create  کر سکتا ہے۔
 
اسی طرح، ایک دوسرا شخص ڈاکٹر ہے۔ تیسرا شخص بزنس مین، چوتھا بلدیہ میں کوئی عہدیدار، پانچواں صحافی، چھٹا پٹرول پمپ چلانے والا، ساتواں کسی فوڈ ریسٹورینٹ کا مالک ۔۔۔ یہ سب اپنے اپنے شعبہ سے متعلق اہم آگاہی دینے کو سکول میں مدعو کئے جاتے، اورPTM  اٹینڈ کرنے پر مجبور کر لئے جاتے ہیں، حتٰی کہ اِن میں سے ہر ایک کے مخصوص "اڈّے" پر جا کر، اُس سے connect رہتے ہوئے سکول کے بچے  ہر سہہ ماہی میں ایک ایک پراجیکٹ مکمّل کیا کرتے ہیں جس سے انہیں حقیقی زندگی کیساتھ کنیکٹ ہو کر ذہنی بلوغت میسّر آتی ہے ۔۔۔ تو یہ سب شخصیات بطور والدین بھی اور ایکدوسرے کے حق میں بطور کمیونٹی کے بھی کیسا عمدہ رابطے میں آجائیں گے، اور متحرّک رہیں گے۔ 

والدین اور کمیونٹی کیساتھ مل کر کام کرنا اِسی بلا کا نام ہے کہ آپس میں پہچان قائم ہو، ایکدوسرے  سے ہم ربط ہوا جائے اور متواتر رہا جائے۔ بچّے کی صحت، اُس کے رجحانات، اس کے گریڈز بہرصورت اِمپروو کر جاتے ہیں۔ ترقی یافتہ ممالک میں اِس موضوع پر ڈھیروں سرویز، ریسرچز اور رپورٹس موجود ہیں۔ اُن ممالک میں بچوں کو کمیونٹی ورک میں بار بار اِنوالو کرنا، اور کمیونٹی کو سکول کیساتھ جوڑے رکھنا آجکل تعلیمی اداروں کا ایک نیا، پازیٹو رُجحان بن کر اُبھرا ہے۔ ہمارے ہاں کے تعلیمی ادارے بھی اِس پہلو پر توجّہ دیں۔

ایسا کیوں ممکن نہیں کہ  مختلف اداروں کے دو تین عدد پرنسپل صاحبان مہینہ بھر میں ایک بارکوآرڈینیٹ کریں۔ ان اداروں کے بچّے بلدیہ اور پولیس وغیرہ کے تعاون سے بازار کا وزٹ کریں ۔ وہاں گندے ہوٹلوں اور ریستورانوں پر مصروفِ کار عملہ سے ہاتھ دھونے اور صفائی سے متعلق دیگر ہدایات  شیئر کریں۔ ایسے اصولوں  کا عملی مظاہرہ کر کے۔ پسینہ ٹپکا کر گندے ہاتھوں آٹا گوندھتے اور روٹیاں پکاتے عملہ کو صفائی ستھرائی کا پیغام دیں۔ بازار میں  کوئی سے 20  یا 30 مقامات پر چارٹ پیپر سے بنے ڈسٹ بِن  لگا دیں جن پر اپنے اپنے سکول کے نام کا مخفّف  بھی لکھ دیا جائے۔ اگر نام  لکھنا اچھا نہیں تو ہر ادارہ اپنے لئے کوئی رنگ مختص کر لے، جیسے نیلا، پیلا، سُرخ۔ ایسا کیوں ممکن نہیں کہ  تعلیمی ادارہ ساتھ والے محلّے کی صفائی کے لئے سال بھر میں کسی ایک دن ایک گھنٹہ مختص کر لے۔ محلّے کے لوگوں کو احساس دلائے کہ گلیوں میں صفائی اور روشنی کا مناسب اہتمام رکھنا، دوچار مقامات پر کیمرے نصب کرنا، ایک عدد چھوٹا سا گراؤنڈ یا  کچھ جگہ بچوں کے کھیل کُود کے لئے مختص کرنا اور اِس ضمن میں سِٹی گورنمنٹ پر دباؤ ڈالنا اُن کی ذمّہ داری ہے۔ جن بچوں اور لڑکوں کو کھیل کُود کے مواقع دستیاب نہ ہوں وہ نشہ بیچنے والوں کے ہاتھ چڑھ جایا کرتے ہیں۔ جبھی کہتے ہیں کہ ملک میں گراؤنڈز کی تعداد بڑھا دو، اور نشئی کم کر لو۔

کمیونٹی ورک کرنا ہو گا۔ شہریوں کے جان و مال،  امن امان، اور صفائی ستھرائی کے ضامن اداروں کو ایکٹو کرنا ہو گا۔ سکول کی چاردیواری نہیں، یہ پورا ماحول ہمارے بچوں کو بناتا ہے، یا بگاڑتا ہے۔ کمیونٹی کو اِس طور متحرّک کئے بنا یہاں کچھ بدلنے کا نہیں۔ تعلیمی ادارے کتابوں سے رٹے لگوا کر امتحان پاس کرانے اور گریڈز کے اشتہارات بینرز کی صورت دیواروں پر لٹکا کر مزید ایڈمشنز اِینٹھنے کی دوڑ سے باہر نکلیں۔ تعلیمی اداروں کے سربراہان سر جوڑ کر بیٹھیں، اگلے برس کے لئے  پلان کریں کہ جن گھروں کے بچے سکول آیا کرتے ہیں، اُن اور اُن کے والدین کی مدد سے سٹی گورنمنٹ کے مختلف شعبوں کو کیسے ایکٹو رکھا جا سکتا، اور زندگی کا چال چلن بہتر بنایا جا سکتا ہے۔
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ہمایوں مجاہد تارڑ
16 جولائی، 2

Source: We have received the above writing from whatsapp message. The ownership is held by the above writer.

Popular posts from this blog

Mothers have a great role to play in shaping the characters and morals of nations:

 * *Two incidents about the loss of a pencil!* *The first case of the missing pencil:* One robber says: Once, when I was in 4th class, I lost my pencil. When I came home I told my mother about it, as a punishment she hit me and scolded me. She called me stupid, irresponsible and much more. As a result of my mother's harsh behaviour, I made up my mind that I would not go to my mother empty-handed, so I decided to steal the pencils of my classmates. The next day, I made a plan and I didn't stop stealing one or two pencils but stole the pencils of all my class fellows. At first, I used to be afraid, but with time I got confident and more fearless. After doing so for a month, I lost the thrill. Then, I decided to go to the next class. I went from one class to another, and finally I went to the school principal's room.  It was a year of practical experience in which I learned to steal both theoretically and practically and then I became a professional bandit. *The second case o

Kind words from Quran and Hadith- part 2:

1. Jo shakhs koi buri sifaarish karta hai use us buraai se hissa (gunnah) milta hai aur Allah har cheez par nazar rakhne waala hai. (Sura-e-Nisa: 85) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 2. Tum mein behtareen shakhs woh hai jis se log bhalaai ki ummeed karein aur us ke shar se mehfooz hon. (Tirmizi: 2263) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 3. Tum mein bad tareen shakhs woh hai jis se log bhalaai ki ummeed na karein aur us ke shar se mehfooz na hon. (Tirmizi: 2263) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 4. Jo jawaan bhi kisi boodhe shakhs ki us ke budhaape ki wajah se izzat karta hai, to Allah Ta'ala us jawaan ke budhaape ke waqt kisi aise shakhs ko mutayyan kar deta hai jo us ki izzat karta hai. (Tirmizi: 2022) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 5. Tum apne kisi bhai se jhagda na karo aur na us se mazaaq karo (jis se us ko takleef ho) aur us se aisa waada na karo jis ko poora na kar sako. (Tirmizi: 1995) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 6. Aapas mein ek doosre ka maal na haq tareeqon se na khaao. (Sura-e-Baqarah: 188) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 7. Jo banda ki

Read the articles in the light of Quran and Hadith- related to Prophet Mohammed (s.a.w), Taqwa, Tauheed, parents, children, family life etc (Links 2)

- Click the heading which you want to read more: a.  Understanding Islam b.  Quran and Hadith c.  Tauheed d.  Love towards Prophet Mohammed (s.a.w) e.  Teachings of Prophet (s.a.w) f.  Duas g.  Taqwa h.  Child is an innocent gift i.  Education j.  Respect towards each other k.  Respect your parents l.  An attitude m.  Family n.  Istigfar o.  Learning Quran p.  Ramzan q.  Sadqa r.  Dawat o Tableeg

Read the articles in the light of Quran and Hadith- related to Prophet Mohammed (s.a.w), Taqwa, Tauheed, parents, children, family life etc- (Links 1)

- Click the heading which you want to read more: a.  Understanding Islam b.  Quran and Hadith c.  Tauheed d.  Love towards Prophet Mohammed (s.a.w) e.  Teachings of Prophet (s.a.w) f.  Duas g.  Taqwa h.  Child is an innocent gift i.  Education j.  Respect towards each other k.  Respect your parents l.  An attitude m.  Family n.  Istigfar o.  Learning Quran p.  Ramzan q.  Sadqa r.  Dawat o Tableeg

'Hauna' word's use in Quran:

- There is a preschooling curriculum which is named as 'Hauna'. This word is taken from Holy Qur'an.  Below is a brief explaination about meaning of the word 'Hauna'. Hauna can be understood as 'Humble', 'Humility' 'Gentle'. Quote from the Holy Qur'an: Al-Furqaan (25:63) وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا wa 'ibādur-raḥmānillażīna yamsyụna 'alal-arḍi haunaw wa iżā khāṭabahumul-jāhilụna qālụ salāmā اور خدا کے بندے تو وہ ہیں جو زمین پر آہستگی سے چلتے ہیں اور جب جاہل لوگ ان سے (جاہلانہ) گفتگو کرتے ہیں تو سلام کہتے ہیں English Translation: (25:63) The true servants of the Merciful One are those 78  who walk on the earth gently 79  and when the foolish ones address them, they simply say: "Peace to you"; 80 English Tafsir: Follow the number order mentioned in above translation, 78, 79,80. 78. That is, though all human beings are by birth t

Dr. Salaam Musheer - An institution-builder, he was a beacon of light for scores of social workers.

 - Dr. Salaam Musheer, noted social worker and former professor of the Bishop Cotton Women’s College in Bengaluru died this morning (May 3, 2021) after a short tenure in a hospital. He died of Covid. He was 68. He leaves behind his wife, two sons and a daughter. Millat Institutions at Kolar An institution builder, Dr. Musheer set up ‘Buzurgon Ka Ghar’ (Home for the Aged) and ‘Apna Ghar’ (a home for the children) in Kolar almost thirty years ago. He also set up Millat group of institutions in Kolar which comprise a High School, a PU college and a Degree college. He founded “Ashiyana: The Home for Children”, in Lakshmi Layout on Bannerghatta Road in Bengaluru nearly 25 years ago. It is a facility patterned after SoS village where four to five kids are assigned to a female caretaker. The building of the Ashiyana Home was dedicated in the name of Janab Ibrahim Khalilullah Khan, a leading light of the Al-Ameen Educational Society.  Apna Ghar/Millat campus entrance Lush green large kolar cam

May this Eid be a time for spiritual renewal, strengthened bonds:

 ##  Eid Mubarak: A Time for Reflection, Commitment, Sacrifice, and Humility Eid al-Fitr, a joyous celebration marking the end of Ramadan, is more than just exchanging gifts and feasting with family. It's a culmination of a month dedicated to self-improvement, a chance to reflect on the past, recommit to our values, and carry the lessons learned into the future.  1.  **Reflection: A Look Back on Ramadan** Eid is a time to appreciate the sacrifices made during Ramadan. We fasted, prayed, and practiced charity, all while confronting our weaknesses and strengthening our connection with Almighty. During Eid celebrations, let's take a moment to reflect on this journey. What did we learn about ourselves? How can we maintain the spiritual momentum gained in Ramadan? 2. **Commitment: Renewing Our Vows** Eid is a powerful reminder of the importance of commitment. We committed to fasting and prayer during Ramadan, and now we recommit to living a life guided by Islamic principles through

1001 inventions and facts from Muslim Civilization:

- Bundled with fascinating facts, 1001 Inventions & Awesome Facts from Muslim Civilization reveals ancient inventions, discoveries, and ideas that have shaped how we live today. From familiar mind games to intriguing mosaic-patterned bowls etc etc. Click this line to view the Inventions: About this document: The book is based on the belief that humankind can best move forward when people from all countries, cultures, and spiritual views work together. You may want to present the entire book to your whole class; you may use it for interstitial teaching, between subjects or in open time slots; you might have a few copies in your classroom for students to explore when they’ve completed other assignments either individually or in small groups. Source: the above document is collected through whatsapp forward.

May this Eid bring us joys unlimited. Grab the present minute and be happy:

 - The biggest teaching of Eid ul Adha is the  eradication of selfishness from us, and instilling of selflessness in us. May your life be decorated with the teachings of Eid ul Adha today and always!   Grab the present minute and be happy. Because very little is needed to make a happy life, it's all within ourselves and our way of thinking. May this Eid bring us joys unlimited, may all our wishes come true on this holy day, and may all of our families be blessed by the grace of Allah . Click here to read 300+ articles on Faith: Eid-ul-Adha is the Eid of sacrifice And the commitment to Allah's orders, May Allah bless us with the same in all circles of life, And help all amongst us, who are helpless, worried, and waiting for His Rehmat. Image Source: https://www.islamicillumination.com/blog/how-to-get-started-with-islamic-art-and-islamic-patterns Wishing you positivity and good health in abundance on this holy festival of Bakrid. May this Mubarak occasion illuminate your hea

They are your children, Amanah from Allah:

*They are your children*              🧕👲 They are not burdens, they are not your mistake, they are not your headache, they are not your empty dirt bags in which you throw your stress, negativity, rage and anger into. They are not your financial difficulties, they are not your delicate toys to break emotionally, physically and mentally. They are not your weakling to walk all over and disrespect. They are not your verbal diarrhea sink to spew curses, insults and ridicule into. They are not your bad deeds coming back to haunt you. They are not the reason to live in an abusive marriage. They are not puppets to be controlled at all times. They are not your second chance to try and live your unfulfilling life, your shattered dreams and your broken aspirations through them. They are not your enemy, your competitor, your despair, your hurdle, your set back and your full stop. They are not the reason you stop perusing your dreams, hobbies and interests. They are not their nanny