Skip to main content

کیا آپ کا بچہ کند ذہن ہے؟ جانیے لرننگ سٹائلز کے بارے میں!

کیا آپ کا بچہ کند ذہن ہے؟

جانیے لرننگ سٹائلز کے بارے میں!



بچوں کے کم یا زیادہ ذہین ہونے کا تعلق ان کے والدین کی تعلیمی قابلیت یا ان کی پیدائش سے بالکل نہیں ہے جب تک بچہ پیدائشی طور پر کسی ایسی بیماری کا شکار نہ ہو جس کی وجہ سے سیکھنے کے عمل پر منفی اثر پڑ سکتا ہو۔



پھر کچھ بچے تدریسی عمل کے دوران کیوں جلدی سیکھ جاتے ہیں جبکہ کچھ کو وہی سبق سیکھنے یا یاد کرنے میں مشکلات کا سامنا کرنا پڑتا ہے؟



 اس سوال کا تعلق تعلیمی نفسیات سے ہے جو ایک باقاعدہ سائنس ہے اور اساتذہ کے ہر تعلیمی اور تربیتی نصاب میں اس پر باقاعدہ بات ہوتی ہے۔



تعلیمی نفسیات کے مطابق بر بچے کا لرننگ اسٹائل دوسرے سے مختلف ہوتا ہے۔ ہمارے تعلیمی نظام کا ایک مسلہ یہ بھی ہے کہ اساتذہ ان الگ الگ لرننگ اسٹائلز سے واقف نہ ہونے یا دوران تدریس ان کا خیال نہ رکھنے کی وجہ سے سب بچوں کو ایک ہی طریقے سے پڑھانا شروع کر دیتے ہیں۔ جس کی وجہ سے کچھ بچوں کو بات سمجھ میں آجاتی ہے جبکہ کچھ اسے سمجھنے سے قاصر رہتے ہیں۔ اس طرح بچوں کو ذہین یا کند ذہن لیبل کر دیا جاتا ہے۔ اصل صورت حال اس سے بہت مختلف ہے۔ اس کے لیے یہ سمجھنا ہوگا کہ لرننگ اسٹائلز کیا ہیں اور یہ ہمارے سیکھنے کے عمل پر کس طرح اثر انداز ہوتے ہیں۔



ہم سب سیکھنے کے عمل کے دوران اپنے مختلف حواس کو استعمال کرتے ہیں اور ان حواس سے حاصل شدہ انفارمیشن کو دماغ میں پراسس کرنے کے بعد انہیں مفید معلومات میں تبدیل کرکے ذخیرہ کر لیتے ہیں۔ گویا سیکھنے کا عمل سب سے پہلے ان حواس کے استعمال سے شروع ہوتا ہے جن کے ذریعے ہم انفارمیشن حاصل کرتے ہیں۔



انفارمیشن حاصل کرنے کے لئے آپ اپنے حواس خمسہ میں سے کون سی حس پر زیادہ انحصار کرتے ہیں، اسی سے آپ کا مخصوص لرننگ اسٹائل وجود میں آتا ہے۔ اگر ان لرننگ اسٹائلز کو پہچان کر تدریسی عمل کے دوران ان کا خیال رکھا جائے تو کوئی وجہ نہیں کہ کوئی بچہ سیکھنے سے محروم رہ جائے۔​​



تحقیق کے مطابق بڑے بڑے لرننگ اسٹائلز تین ہیں۔ ان تین​​وں کو ملا کر ایک لفظ سے ظاہر کیا جاتا ہے جسے VAK کہا جاتا ہے۔ تفصیل نیچے۔



۱- وی کا مطلب ہے ویژول (Visual) یعنی یہ لرننگ اسٹائل رکھنے والے بچے سیکھنے کے لئے اپنی دیکھنے کی حس پر زیادہ انحصار کرتے ہیں اور یہ اسی وقت زیادہ سیکھتے ہیں جب تدریسی مواد میں تصویریں، نقشے، گراف، اور ٹیبل وغیرہ زیادہ شامل ہوں۔

 

۲- اے کا مطلب ہے آڈیٹوری (Auditory) یعنی یہ لرننگ اسٹائل رکھنے والے بچے سیکھنے کے لئے اپنی دوسری حسیات کے مقابلے میں سننے کی حس پر زیادہ انحصار کرتے ہیں اور اس وقت بہتر طریقے سے سیکھتے ہیں جب تدریسی مواد میں لکچر، آڈیو کیسٹس، قصے کہانیاں وغیرہ زیادہ شامل ہوں جن کو بچے سن کر سمجھ سکیں اور پھر اپنے دماغ میں ان سے مناسب تصویریں بنا سکیں۔



۳- کے کا مطلب ہے کائینس تھیٹیک  (Kinesthetic) یعنی یہ لرننگ اسٹائل رکھنے والے بچے دیکھنے اور سننے کی بجائے محسوس کرنے اور ہاتھ پاؤں کی حرکت سے سیکھنے کو ترجیح دیتے ہیں۔ ان کو سکھانے کا بہترین انداز ان کو عملی سرگرمیوں میں مصروف کرنا ہے۔ آپ کو بھی اپنے بچپن میں ٹیبلز یا پیراگراف یاد کرنے کے لیے پڑھنے کے دوران کمرے میں بار بار چکر لگانا یاد ہوگا۔



ضروری نہیں کہ ایک بچے کا صرف ایک مخصوص لرننگ اسٹائل ہی ہو، لیکن پھر بھی ہر بچے کے لرننگ اسٹائل میں ان تینوں میں سے کوئی ایک لرننگ اسٹائل غالب ہوگا۔ اب سوال یہ ہے کہ درسی مواد اور طریقہ تدریس کو کس طرح سے ترتیب دیا جائے کہ ان میں ان تینوں لرننگ اسٹائلز کو ایڈریس کرنے کی گنجائش اور صلاحیت موجود ہو۔



اس سوال کا جواب یہ ہے کہ پہلے تو نصاب بنانے والوں کو اس کی تربیت دی جائے کہ وہ مختلف لرننگ اسٹائلز کو پہچان کر ان کی بنیاد پر درسی کتابیں اور دیگر مواد مرتب کرسکیں۔



اس کے بعد اساتذہ کی تربیت کا اہتمام کیا جائے تاکہ وہ پڑھانے کے دوران ان تین الگ الگ لرننگ اسٹائلز رکھنے والے بچوں کو ساتھ لے کر چلیں اور تدریسی عمل کے دوران کسی ایک لرننگ اسٹائل پر بھروسہ نہ کریں۔ اگر اساتذہ کی مناسب تربیت ہو اور وہ ان مختلف لرننگ اسٹائلز کو ذہن میں رکھتے ہوئے پڑھائیں تو کسی بچے پر ذہین یا کند ذہن کا لیبل چسپاں کرنے کی ضرورت نہیں پڑے گی۔



یہ کیسے پتہ چلے گا کہ کس بچے کا لرننگ سٹائل کیا ہے؟



انٹرنیٹ پر بہت سے ایسے ٹیسٹ موجود ہیں جن سے آپ اپنا، یا کسی اور کا بھی لرننگ سٹائل معلوم کرسکتے ہیں۔ لیکن کیا موثر تدریس کے لئے ہر بچے کا لرننگ سٹائل معلوم ہونا ضروری ہے؟ اگر ہو، تو بہت اچھا ہے۔ اور اگر نہ بھی ہو تو کم از کم  درسی مواد کی تشکیل اور عمل تدریس کے دوران اس حقیقت کو پیشِ نظر رکھا جائے کہ سارے بچوں کا لرننگ سٹائل ایک سا نہیں ہوتا اس لیے تدریس کے دوران ایک ہی موضوع کو ایک سے زیادہ طریقوں سے واضح کیا جائے۔ مثلاً، کسی بھی موضوع پر ایک مختصر لیکچر، پھر سوال جواب، پھر ایک مشق، ایک عدد جسمانی فعالیت جس میں بچے اس موضوع کا عملی اطلاق سیکھ سکیں۔ اگر ان طریقوں کو تدریس کے دوران استعمال کیا جائے تو سارے بچے اپنے اپنے لرننگ سٹائل کے مطابق موضوع کو سمجھ لیں گے۔



(لرننگ اسٹائلز کے حوالے سے  ان معلومات کا اطلاق صرف بچوں پر ہی نہیں، بڑوں پر بھی ہوتا ہے۔)



 اس کے ساتھ ساتھ ڈیوڈ کولب کے چار لرننگ اسٹائلز، اور ملٹیپل انٹیلی جینسز کا نظریہ بھی بچوں کی تعلیمی نفسیات کو سمجھنے میں معاون ثابت ہو سکتا ہے۔ آئندہ اپنے یا کسی اور کے بچے کو کند ذہن لیبل کرنے سے پہلے یہ سوال ضرور اٹھائیں کہ کیا ان کے اساتذہ نے تدریسی عمل کے دوران ان کے مخصوص لرننگ سٹائل کو ایڈریس کیا ہے یا نہیں؟



جن والدین یا اساتذہ کو اپنے  بچوں کے کند ذہن ہونے کے بارے میں شکایت ہو، انہیں لرننگ اسٹائلز کے بارے میں مزید جاننا چاہیے:

Source: received through WhatsApp message

Popular posts from this blog

You're either a slave of your desires or a slave of Allāh.

*I post this with tears in my eyes.* This is a Khutbah which was Given by one Ustaz from Osogbo, osun  (Nigeria) What a touching KHUTUBAH please if time allows you  read it. It's worth a Reminder; Published as received. "Every human is a slave. You're either a  slave of your desires or a slave of Allāh. You either live life by your rules or the rule of Allāh. How can the heart travel to God if it's chained by its desires? O' son of Adam! Sell this World for the hereafter and you win both, sell the hereafter for this world & you lose both. #DeenOverDunya Ibn Qayyim al-Jawziyah Islam is not a buffet where you pick and choose what suits you. Don't obey your desires. Obey Allaah. "Imprisoned is he, whose heart is imprisoned from Allāh. Captured is he, who is captured by his desires." Fudayl Ibn Iyad was asked "What do you find the strangest of all things?" He said: The heart that knows Allāh, yet still disobeys Him 😢 ...

Understanding Islamic World view with Dr Asad Zaman:

Kind teacher introduces you to Dr Asad Zaman's blog: Click to open: https://asadzaman.net/ About the work of Dr Asad Zaman: The vast majority of our “knowledge” of the world we live in is highly Eurocentric. Nearly all of my writing aims at developing  a  worldview which is based on the teachings of Islam . This involves looking  at history, and also the meaning of knowledge, very differently from what we were taught in the course of our western education. A very simple explanation of some basic misconceptions generated by Eurocentric teachings is given in my paper:  Directions for Muslim Scholars in Social Sciences .  A more completed and detailed explanation of how appropriate methodology of social science is entirely different from that of physical science is given in An  Islamic Approach to  Humanities . — the main idea is that the prestige of Physical Science has led to the adoption of scientific methodology for social science, which has s...

About Hell, Hell fire- Jahannam ki tafseel :

 July 30 - 2021. Today's learning: (The original speech was in urdu, after that it is translated into English text by Mohsin sir) Surath Al -Kahf.Chapter 18- verse:29.  *Hell explanation: (Jahannam ki tafseel):*  By Islamic interpreters.(Mufassireen e Islam).  *Brief description of the verse:*  When the truth is revealed then it is upon the people whether to accept it or reject it.If they accept it then it's good for them and if they reject it then there's a torment of blazing fire for them.  *Inference:* Here the humans who had being given the free will(ikhtiyaar) act according to their own whims and desires.Angels don't have this kind of choice with them only the jinns(one of the creation of Allah with fire) and the humans have this free will option.  *Consequences of the free will:*  Allah has revealed all the ways of guidance in his final book.Those who don't accept and practice they would be sent to the hell. Seven names of hell are as follow...

A believer's story of a Quarintine:

Assalamu Alaikum  Alhamdhulillah ... By the grace of Almighty Allah, I reached home yesterday by the Delhi... Trivandrum special train.  And now I'm under home quarantine for two weeks in the upper flat of our residence. My children and grandchildren are all away, so strict quarantine is made easy.  I request you all to make Dhua for ease.    We started for Nizaamudheen on the 11th of February, from Kollam ( Ab. Kareem Sb of Poredam, Thaha Sr of Pattazy and myself ), to spend two months in Nizaamudheen Markaz for Thartheeb. But eventually, as you know, things took a different course.  Insha Allah, it will be exactly 4 months on 11th June, when we finish the ongoing quarantine.     We were put in forced quarantine for 58 days in 4 different quarantine camps in Delhi without periodic tests. The entire Ramadhaan and Edul Fithr was spent in the camps. We had the unique distinction of having total vegitarian food for a full Ramadhaan and even on t...

Eid Mubarak: Beyond the Festivities, Towards a Lifetime of Reflection:

 - ##  Eid Mubarak to you and your loved ones! As the crescent moon graces the sky, marking the end of Ramadan, we are filled with joy, gratitude, and a sense of spiritual renewal. The month of fasting, prayer, and reflection has drawn to a close, leaving behind a beautiful tapestry of shared experiences and strengthened faith. This Eid, as we gather with family and friends, exchanging warm greetings and savoring delicious treats, let's also take a moment to reflect on the profound lessons Ramadan has imparted. We've nurtured patience, empathy, and a deeper connection with our spiritual selves. We've learned the power of self-discipline and the beauty of giving. However, the true essence of Ramadan lies not just in the month itself, but in the lasting impact it has on our lives. The spirit of generosity, the commitment to prayer, the dedication to self-improvement – these are not fleeting practices to be abandoned once Eid arrives. This Eid, let's make a conscious effor...

100 direct instructions by Allah in the Quran:

At least100 direct instructions by Allah in the Quran for mankind. Allah SWT has directly given us at least 100 instructions through Al Quran : 1. Do not be rude in speech (3:159) 2. Restrain Anger (3:134) 3. Be good to others (4:36) 4. Do not be arrogant (7:13) 5. Forgive others for their mistakes (7:199) 6. Speak to people mildly (20:44) 7. Lower your voice (31:19) 8. Do not ridicule others (49:11) 9. Be dutiful to parents(17:23) 10. Do not say a word of disrespect to parents (17:23) 11. Do not enter parents’ private room without asking permission (24:58) 12. Write down the debt (2:282) 13. Do not follow anyone blindly (2:170) 14. Grant more time to repay if the debtor is in hard time (2:280) 15. Don’t consume interest (2:275) 16. Do not engage in bribery (2:188) 17. Do not break the promise (2:177) 18. Keep the trust (2:283) 19. Do not mix the truth with falsehood (2:42) 20. Judge with justice between people (4:58) 21. Stand ou...

The power of Istighfar:

This story about “Istighfar” is from the life of Imam Ahmed Bin Hanbal, often referred to as the “Sheikh ul-Islam” or the “Imam of Ahl al-Sunnah.” During his old age, while Imam Ahmed was travelling he stopped by a town. After the prayers, he wanted to stay for the night in the masjid yard because he didn’t know anyone in the town. Owing to his humility, he hadn’t introduced himself to anyone thinking that if he did, he would be welcomed by many people. Failing to recognize Ahmed bin Hanbal, the caretaker of the mosque refused to let him stay in the mosque. As Imam Ahmed was quite old, the caretaker had to drag him out of the mosque. On seeing this, a baker from a nearby place felt pity for Imam Ahmed and offered to be the host to him for the night. During his stay with the baker, Imam Ahmed observed that the baker would constantly recite Istighfar. Imam Ahmed asked the baker if this constant practice of saying Istighfar had any effect on him.   *_The baker responded by tellin...

Here are links to some useful English translated books of Aqeedah, Fiqh, Hadith, Tafseer, Seerah:

- Here are links to some useful English translated books of Aqeedah, Fiqh, Hadith, Tafseer, Seerah, and good knowledge which I hope will be beneficial to one and all. May Allaah increase us all in sincerity. 1. The Beginning and the End (Al Bidaaya wa Nihaaya) (https://t.co/mGQ0abuGMH) 2. The Book of Tawheed (Kitaab at-Tawheed)  (https://t.co/x5Fo2FcFFs) 3. The Description of the Prophet's Prayer (Sifaat Salat an-Nabi) (https://t.co/0si91aYT6k) 4. Guide to Hajj and Umrah (https://t.co/h33MP8EmMh) 5. Commentary of 40 Hadiths of An-Nawawi (https://t.co/vomT73RWwb) 6. The Garden of the Righteous (Ar-Riyadus Saliheen) (https://t.co/97O5eqJMJA) 7. Tafseer Ibn Katheer (Juz' 'Amma, Part 30) (https://t.co/yjOeoO0KeK) 8. Men and Women around the Messenger (Ar-Rijal wan-Nisa Hawla Rasul, Sallallahu alayhi was-salam) (https://t.co/Tc8DR5oH2b) 9. The Sealed Nectar (Ar-Raheeq Al-Makhtum) (https://t.co/qZVtWIrs6m) 10. Stories of the Prophets (https://t.co/1mkBUZKI92) 11. The History of t...

How to Deal with Sadness and Worry:

 - بسم الله الرحمن الرحيم  *How to Deal with Sadness and Worry* (part 1 of 2): Patience, Gratitude and Trust 🍄Practising Islam in the way Allah directed is an expression of patience and gratitude. 🍄 If we accept and acknowledge as blessings the trials, triumphs, and tribulations of this life we open the way for the annihilation of all our worries and grief.  🍄All our experiences, from the highest highs to the lowest lows, are blessings from Allah.   🍄When we are overcome by sadness or worry we must turn to Allah, strive to be patient and grateful and put our trust in Allah because Allah is the most trustworthy. “The believers are only those who, when God is mentioned, feel a fear in their hearts and when His Verses (this Quran) are recited unto them, they (i.e. the Verses) increase their Faith; and they put their trust in their Lord Alone.” (Quran 8:2) This complete trust in Allah is called tawakkul.  🍄It means that we face life’s trials, and triumphs...

15 Things About The Character of Prophet Muhammad (PBUH) Every Muslim Must Spread:

 🌸15 Things About The Character of Prophet Muhammad (PBUH) Every Muslim Must Spread: If there is any personality that has lived on the face of this earth who was complete in every regard and the life of whom can serve as a beacon of guidance for people of every walk of life, that personality would undeniably be the personality of Muhammad (PBUH). Muslims follow Him because of Him being the Prophet as their religion and those who do not follow Islam also hold Him at a higher pedestal when it comes to human character. Prophet Muhammad (PBUH) was born in Saudi Arabia in the city of Makkah about 1400 years ago. Since then the world has not seen the likes of Him in every regard and the study of human history shows that there have been none better than Him before Him as well. The key factor that brings reverence and respect to Prophet Muhammad (PBUH) in both the Islamic and the non-Islamic circles is His character. He was the best in character and He also said about in one of His hadith...