Skip to main content

کیا آپ کا بچہ کند ذہن ہے؟ جانیے لرننگ سٹائلز کے بارے میں!

کیا آپ کا بچہ کند ذہن ہے؟

جانیے لرننگ سٹائلز کے بارے میں!



بچوں کے کم یا زیادہ ذہین ہونے کا تعلق ان کے والدین کی تعلیمی قابلیت یا ان کی پیدائش سے بالکل نہیں ہے جب تک بچہ پیدائشی طور پر کسی ایسی بیماری کا شکار نہ ہو جس کی وجہ سے سیکھنے کے عمل پر منفی اثر پڑ سکتا ہو۔



پھر کچھ بچے تدریسی عمل کے دوران کیوں جلدی سیکھ جاتے ہیں جبکہ کچھ کو وہی سبق سیکھنے یا یاد کرنے میں مشکلات کا سامنا کرنا پڑتا ہے؟



 اس سوال کا تعلق تعلیمی نفسیات سے ہے جو ایک باقاعدہ سائنس ہے اور اساتذہ کے ہر تعلیمی اور تربیتی نصاب میں اس پر باقاعدہ بات ہوتی ہے۔



تعلیمی نفسیات کے مطابق بر بچے کا لرننگ اسٹائل دوسرے سے مختلف ہوتا ہے۔ ہمارے تعلیمی نظام کا ایک مسلہ یہ بھی ہے کہ اساتذہ ان الگ الگ لرننگ اسٹائلز سے واقف نہ ہونے یا دوران تدریس ان کا خیال نہ رکھنے کی وجہ سے سب بچوں کو ایک ہی طریقے سے پڑھانا شروع کر دیتے ہیں۔ جس کی وجہ سے کچھ بچوں کو بات سمجھ میں آجاتی ہے جبکہ کچھ اسے سمجھنے سے قاصر رہتے ہیں۔ اس طرح بچوں کو ذہین یا کند ذہن لیبل کر دیا جاتا ہے۔ اصل صورت حال اس سے بہت مختلف ہے۔ اس کے لیے یہ سمجھنا ہوگا کہ لرننگ اسٹائلز کیا ہیں اور یہ ہمارے سیکھنے کے عمل پر کس طرح اثر انداز ہوتے ہیں۔



ہم سب سیکھنے کے عمل کے دوران اپنے مختلف حواس کو استعمال کرتے ہیں اور ان حواس سے حاصل شدہ انفارمیشن کو دماغ میں پراسس کرنے کے بعد انہیں مفید معلومات میں تبدیل کرکے ذخیرہ کر لیتے ہیں۔ گویا سیکھنے کا عمل سب سے پہلے ان حواس کے استعمال سے شروع ہوتا ہے جن کے ذریعے ہم انفارمیشن حاصل کرتے ہیں۔



انفارمیشن حاصل کرنے کے لئے آپ اپنے حواس خمسہ میں سے کون سی حس پر زیادہ انحصار کرتے ہیں، اسی سے آپ کا مخصوص لرننگ اسٹائل وجود میں آتا ہے۔ اگر ان لرننگ اسٹائلز کو پہچان کر تدریسی عمل کے دوران ان کا خیال رکھا جائے تو کوئی وجہ نہیں کہ کوئی بچہ سیکھنے سے محروم رہ جائے۔​​



تحقیق کے مطابق بڑے بڑے لرننگ اسٹائلز تین ہیں۔ ان تین​​وں کو ملا کر ایک لفظ سے ظاہر کیا جاتا ہے جسے VAK کہا جاتا ہے۔ تفصیل نیچے۔



۱- وی کا مطلب ہے ویژول (Visual) یعنی یہ لرننگ اسٹائل رکھنے والے بچے سیکھنے کے لئے اپنی دیکھنے کی حس پر زیادہ انحصار کرتے ہیں اور یہ اسی وقت زیادہ سیکھتے ہیں جب تدریسی مواد میں تصویریں، نقشے، گراف، اور ٹیبل وغیرہ زیادہ شامل ہوں۔

 

۲- اے کا مطلب ہے آڈیٹوری (Auditory) یعنی یہ لرننگ اسٹائل رکھنے والے بچے سیکھنے کے لئے اپنی دوسری حسیات کے مقابلے میں سننے کی حس پر زیادہ انحصار کرتے ہیں اور اس وقت بہتر طریقے سے سیکھتے ہیں جب تدریسی مواد میں لکچر، آڈیو کیسٹس، قصے کہانیاں وغیرہ زیادہ شامل ہوں جن کو بچے سن کر سمجھ سکیں اور پھر اپنے دماغ میں ان سے مناسب تصویریں بنا سکیں۔



۳- کے کا مطلب ہے کائینس تھیٹیک  (Kinesthetic) یعنی یہ لرننگ اسٹائل رکھنے والے بچے دیکھنے اور سننے کی بجائے محسوس کرنے اور ہاتھ پاؤں کی حرکت سے سیکھنے کو ترجیح دیتے ہیں۔ ان کو سکھانے کا بہترین انداز ان کو عملی سرگرمیوں میں مصروف کرنا ہے۔ آپ کو بھی اپنے بچپن میں ٹیبلز یا پیراگراف یاد کرنے کے لیے پڑھنے کے دوران کمرے میں بار بار چکر لگانا یاد ہوگا۔



ضروری نہیں کہ ایک بچے کا صرف ایک مخصوص لرننگ اسٹائل ہی ہو، لیکن پھر بھی ہر بچے کے لرننگ اسٹائل میں ان تینوں میں سے کوئی ایک لرننگ اسٹائل غالب ہوگا۔ اب سوال یہ ہے کہ درسی مواد اور طریقہ تدریس کو کس طرح سے ترتیب دیا جائے کہ ان میں ان تینوں لرننگ اسٹائلز کو ایڈریس کرنے کی گنجائش اور صلاحیت موجود ہو۔



اس سوال کا جواب یہ ہے کہ پہلے تو نصاب بنانے والوں کو اس کی تربیت دی جائے کہ وہ مختلف لرننگ اسٹائلز کو پہچان کر ان کی بنیاد پر درسی کتابیں اور دیگر مواد مرتب کرسکیں۔



اس کے بعد اساتذہ کی تربیت کا اہتمام کیا جائے تاکہ وہ پڑھانے کے دوران ان تین الگ الگ لرننگ اسٹائلز رکھنے والے بچوں کو ساتھ لے کر چلیں اور تدریسی عمل کے دوران کسی ایک لرننگ اسٹائل پر بھروسہ نہ کریں۔ اگر اساتذہ کی مناسب تربیت ہو اور وہ ان مختلف لرننگ اسٹائلز کو ذہن میں رکھتے ہوئے پڑھائیں تو کسی بچے پر ذہین یا کند ذہن کا لیبل چسپاں کرنے کی ضرورت نہیں پڑے گی۔



یہ کیسے پتہ چلے گا کہ کس بچے کا لرننگ سٹائل کیا ہے؟



انٹرنیٹ پر بہت سے ایسے ٹیسٹ موجود ہیں جن سے آپ اپنا، یا کسی اور کا بھی لرننگ سٹائل معلوم کرسکتے ہیں۔ لیکن کیا موثر تدریس کے لئے ہر بچے کا لرننگ سٹائل معلوم ہونا ضروری ہے؟ اگر ہو، تو بہت اچھا ہے۔ اور اگر نہ بھی ہو تو کم از کم  درسی مواد کی تشکیل اور عمل تدریس کے دوران اس حقیقت کو پیشِ نظر رکھا جائے کہ سارے بچوں کا لرننگ سٹائل ایک سا نہیں ہوتا اس لیے تدریس کے دوران ایک ہی موضوع کو ایک سے زیادہ طریقوں سے واضح کیا جائے۔ مثلاً، کسی بھی موضوع پر ایک مختصر لیکچر، پھر سوال جواب، پھر ایک مشق، ایک عدد جسمانی فعالیت جس میں بچے اس موضوع کا عملی اطلاق سیکھ سکیں۔ اگر ان طریقوں کو تدریس کے دوران استعمال کیا جائے تو سارے بچے اپنے اپنے لرننگ سٹائل کے مطابق موضوع کو سمجھ لیں گے۔



(لرننگ اسٹائلز کے حوالے سے  ان معلومات کا اطلاق صرف بچوں پر ہی نہیں، بڑوں پر بھی ہوتا ہے۔)



 اس کے ساتھ ساتھ ڈیوڈ کولب کے چار لرننگ اسٹائلز، اور ملٹیپل انٹیلی جینسز کا نظریہ بھی بچوں کی تعلیمی نفسیات کو سمجھنے میں معاون ثابت ہو سکتا ہے۔ آئندہ اپنے یا کسی اور کے بچے کو کند ذہن لیبل کرنے سے پہلے یہ سوال ضرور اٹھائیں کہ کیا ان کے اساتذہ نے تدریسی عمل کے دوران ان کے مخصوص لرننگ سٹائل کو ایڈریس کیا ہے یا نہیں؟



جن والدین یا اساتذہ کو اپنے  بچوں کے کند ذہن ہونے کے بارے میں شکایت ہو، انہیں لرننگ اسٹائلز کے بارے میں مزید جاننا چاہیے:

Source: received through WhatsApp message

Popular posts from this blog

Rasoolullah's ﷺ Shoes and Leather Socks:

Rasoolullah (ﷺ) wore shoes like sandals or slippers. Rasoolullah (ﷺ) also wore black leather socks and during Wadhu passed his moist hanks over them (made Masah). His shoes had two straps between the toes (Uswah: Mirqaat). There was a strap at the back as well. The Shoes of Rasoolullah (ﷺ) were one span and two fingers long and 7 fingers wide; there was a space of two fingers between the two straps at the toe end (Uswah) Rasoolullah (ﷺ)used to wear shoes made of leather that was smooth after the removal of the animal hair, and after wadhu He would place his feet into them because they were pure and made in such a way that his toes would thouch the ground. (Uswah) Rasoolullah (ﷺ) also wore shoes made of smooth leather. (Mishkaat) Rasoolullah (ﷺ) would would grip his shoes with his left thumb and index finger. (Shamaail Tirmidhi) Hazrat Anas (Radiallahhu’ anhu) narrates that from the sunnah is that one should remove his shoes and place them to the left side when sitting. (Mishkaat) Sourc...

The Prayer That Shook My Soul: Finding Gratitude in the Ruins:

 - I went to a masjid today that wasn't marked by towering minarets or grand domes. It was a humble prayer space tucked away inside the quiet confines of an old-age home campus. Places like these carry a specific kind of atmosphere. The air feels heavier, often thick with unspoken memories, quiet resignation, and the lingering echo of lives that once roared with activity but have now slowed to a whisper. I went there simply to offer my obligatory prayers. I left carrying a lesson that will stay engraved on my heart forever. As I stood in the rows, preparing myself, I found myself next to an elderly man. He was frail, his posture bent by the weight of time. He was an "inmate" here—a clinical word that felt too harsh for the gentle, weathered face I glimpsed. Later, I would learn the fragments of his story. He was a survivor of the brutal COVID era, a period that had swept through his life like a wildfire, taking almost his entire family with it. He was left behind in the a...

Dr Robert Crane now a Pious Muslim named as Farooq Abdul Haq- A Phd in International law, a US Preseident's Ex Advisor, to a Pious Muslim story:

 Former US President Richard Nixon’s adviser is Robert Crane.  He holds: Doctorate in Public Law.  • PhD in International Law.  • President of the Harvard Society of International Law. He later became President Nixon's foreign affairs adviser.  He was also the Deputy Director of the US National Security Council.  • He is considered an expert in Political Affairs in the United States.  • He is founder of the Center for Civilization and Modernization in the United States.  He speaks fluently in six living languages. What's the story?  One day President Nixon wanted to read about "Islamic Principles and Rules", so he asked CIA to prepare a research paper on the subject for him.    Assigned CIA cadre wrote a detail research paper and submitted to President Nixon.   But Nixon felt the paper was a bit lengthy and detailed. So he asked his adviser, Robert Crane, to read and summarize the article.    Robert read the article a...

Muslim Girls names and meaning:

 _*لڑکیوں کے اسلامی نام اور انکا مطلب...*_ آزفہ Azifa قریب ہی آنے والی آشفتہ Ashifta حیران آفروزہ Aafroza چراغ کی بتی آفریدہ Afrida قربان آفریں Afreen خوشی، شاباش آمنہ Amina امن والی آویزہ Avezah خالص، پاکیزہ، لٹکنے والا زیور اثیلہ Aseela اعلٰی خاندان والی اجالا Ujala روشنی ادیبہ Adeeba ادب والی اریبہ Ariba عقل مند، ماہر اریکہ Arika خوبصورت تخت ازکی Azka پاکیزہ اساوری Asavri ریشم، راگ اسماء Asma بلند، علامت اسماء Asma بلند اسوہ Uswa نمونہ، مثال افشاں Afshan بکھیرنا، ظاہر افشیں Afsheen بکھیرنا افق Ufuq آسمانی کنارہ اقصٰی Aqsa دور کی جگہ اکیمہ Ukaima اونچی البیلا Albela آزاد، ظاہر الفت Ulfat پیار، محبت ام کلثوم Umme Kalsum پرکشش امّارہ Ammara حکم دینے والی امبریں Ambareen چادر، آسمان امیمہ Umaima قصد و ارادہ امینہ Ameena امانت دار انبیلہ Anbila لائق، قابل انجشہ Anjasha تلاش، حاصل کرنا انجلاء Injala صاف و شفاف انفال Anfal مال غنیمت انیسہ Anisa پیاری انیقہ Aniqa نادر، عمدہ انیلا Anila بھولی، حاصل کرنا ایمن Aiman بابرکت بابرہ Babura شیرنی بارزہ Bariza صاف، ظاہر بازغہ Bazigha روشن باسمہ ...

Eid al-Adha Mubarak:

 - Eid al-Adha  teaches us lessons of devotion and sacrifice. The obedience to Allah, the sacrifice, and the selfless loyalty of  Prophet Ibrahim (Abraham), peace be upon him, and Prophet Ismail (Ishmael), peace be upon him,  were so beloved by Allah, the Lord of all creation, that He decreed them to be observed by believers until the Day of Judgment. On this blessed and joyous occasion of Eid al-Adha, with reliance on the Almighty Allah and adherence to the teachings of His Prophets, and with prayers for the establishment of unity and solidarity worldwide,  this humble servant extends Eid al-Adha greetings to you and your family.

Discipline is not oppression, it is love in action:

 - *The Perils of Pampering: Raising Disciplined, God-Conscious Children*   In a world that glorifies instant gratification, indulgence, and materialism, we risk raising a generation that lacks resilience, respect, and responsibility. The saying, *"A pampered child becomes a spoiled adult,"* holds profound truth. If we fail to discipline our children today, we may find ourselves helplessly watching them struggle tomorrow or worse, witnessing them turn into entitled, inconsiderate adults.   *Discipline is not oppression, it is love in action*. It is the framework that shapes a child’s character, teaching them that life does not always bend to their will. If we refuse to instill these values at home, the world will teach them often in ways we would never approve of.   Islam places immense emphasis on disciplined upbringing. The Prophet Muhammad (ﷺ) said:   > *"Command your children to pray at the age of seven, and discipline them for it at t...

The Azan, or Islamic call to prayer- Details:

 - The Azan, or Islamic call to prayer, is a beautiful and sacred tradition in Islam. Here are the words to the Azan: # Azan 1. *Allahu Akbar* (4 times): Allah is the greatest. 2. *Ashhadu an la ilaha illallah* (2 times): I bear witness that there is no deity except Allah. 3. *Ashhadu anna Muhammadan rasulullah* (2 times): I bear witness that Muhammad is the Messenger of Allah. 4. *Hayya 'ala al-salah* (2 times): Come to prayer. 5. *Hayya 'ala al-falah* (2 times): Come to success. 6. *Qad qamat al-salah* (2 times): Prayer has begun. 7. *Allahu Akbar* (1 time): Allah is the greatest. # Du'a after Azan After the Azan, it is recommended to recite the following Du'a: "Alahumma rabba hadhihi ad-da'wat al-tammah, wa al-salat al-qaimah, ati Muhammadan al-wasilata wa al-fadhilata, wa ab'athu maqamam mahmudan aladhi wa'adtahu, innaka la tukhlif al-mi'ad." "O Allah, Lord of this perfect call and the established prayer, grant Muhammad the means and t...

Quran Juz 14 – Rubama - Summary:

Quran Juz 14 – Rubama Summary Join Us: https://chat.whatsapp.com/EwGX2NFn95O2Bo92HkyyiI • Surah Hijr: This Juz starts with Surah Hijr (the chapter’s first verse is in Juz 13 though), which talks about the people living in the Valley of Hijr (Hegra) i.e. the Tribe of Thamud.  • This brief chapter is uniquely themed at the foundational principles of Islam: Tawheed (Oneness of Allah), Risalah (messengership), and the Hereafter. • Allah tells Prophet Muhammed ﷺ that though the disbelievers do not wish to accept Islam, a time will come when they wish they should have accepted it. • As per a hadith, this will happen when they’ll see some Muslims too in Hell, undergoing a punishment. The disbelievers who knew them in life one earth will then taunt them and say that they were Muslims and how come they are in Hell. • However, at the completion of the Muslims’ punishment tenure, Allah will place them in the Heaven. Seeing it, the disbelievers will wish that they should have accepte...

The moment we realize that everything happens by the will of Allaah, all our worries begin to fade away:

 - (external source) 🌷 *Whatever Allaah does......it's for our best*🌷 When my daughter was 2 years old, she loved to play with the water in the toilet bowl.  Yes, that's right.... *the toilet bowl!!* Yuck!!  That's nasty...you would say!!  But to *her*, that was the *delight of the day!*  Splish...splash!  To her innocent mind, there was nothing like it!  And so when I would prevent her from playing with it, she would scream and cry and wouldn't want to stop.  She didn't understand how harmful that was for her.  In her little brain, I took away something that she really enjoyed.   And when I would take her to the doctor to have her immunization shots, she wouldn't understand that either.  She would *howl* at the top of her lungs at the first sight of the needle and would run the other way.  It would take two of us just to hold her down!  To her, it was nothing but *torture*!  Her innocent little mind...